Trzonka trasa z Porąbki – Beskid Mały

Krajobraz górski rozciągający się z Trzonki w Beskidzie Małym, zachmurzone niebo, zielone drzewaW dzisiejszym wpisie przedstawię Wam bardzo przyjemną, nie za wymagającą  trasę w Beskidzie Małym.  Przeniesiemy się  na mniej znany szczyt tego pasma,  którego nazwa brzmi  TRZONKA (Pasmo Bukowskiego Gronia).  Większa część  trasy na Trzonkę  wiedzie przez las, w którym panuje upragniona przez nas ostatnio cisza i spokój. W niedzielne popołudnie na trasie  mijaliśmy pojedynczych turystów.  Z naszego rodzinnego miasta  Bielska-Białej  do  Porąbki,  z której  startowaliśmy na Trzonkę  mieliśmy około 30 minut drogi samochodem. Jako, że nie przepadamy za wędrówką asfaltem postanowiliśmy poszukać  na mapach turystycznych  miejsca do zaparkowania jak najbliżej wejścia interesującego nas  szlaku niebieskiego  na drogę leśną (parametry parkingu podaję poniżej).  Suma podejść  jaką pokonuje się na opisanej przeze mnie trasie to  około 300 metrów.  A potem nie pozostaje już nic innego, jak  rozkoszować się wspaniałymi widokami,  które oferuje nam  TrzonkaZapraszam w niezapomnianą podróż po mniej znanej części Beskidu Małego…

Trzonka z Porąbki

Trasa:  Porąbka Błasiowo (szlak niebieski) – Przełęcz Bukowska (szlak zielony) – Trzonka – powrót tą samą trasą

mapa-porabka-trzonka

Data:  8 maj 2022

Dystans:  około 6,8 km

Czas trwania:  około  1,5 h  (z ośmioletnim dzieckiem w dwie strony)

Minimalne wzniesienie:  450 m

Maksymalne wzniesienie:  720 m

Parametry z aplikacji Huawei Zdrowie

Porąbka szlak niebieski – gdzie zostawić samochód?

Porąbka Błasiowo - parking na niebieskim szlaku na Trzonkę

Samochód zostawiamy na poboczu –  po lewej stronie ulicy Beskidzkiej w Porąbce Błasiowo.

Parking na niebieskim szlaku na Trzonkę - Porąbka Błasiowo

Parametry GPS parkingu:
Parametry GPS parkingu: 49.829211, 19.252876

Z parkingu ruszamy  niebieskim szlakiem  w górę drogi asfaltowej widocznej na zdjęciu poniżej.Ostatni asfaltowy odcinek drogi na niebieskim szlaku na Trzonkę - Porąbka Błasiowo, piękny wiosenny dzień, niebieskie niebo

Po około 20 m asfalt idzie w niepamięć i wchodzimy na szeroką, ubitą i szalenie wygodną drogę leśną, która po chwili idzie lekko w prawo. Taka droga będzie nam towarzyszyć przez większość czasu  na szlaku niebieskim.  Momentami oczywiście  szlak niebieski będzie szedł lekko w górę.Szeroka droga leśna na niebieskim szlaku idącym z Porąbki na TrzonkęDroga leśna w Porąbce, rozwidlenie - szlak niebieski odbija w prawoNa  szlaku niebieskim  zamontowane są na drzewach drewniane  stacje Drogi Krzyżowej.Leśna droga - Porąbka szlak niebieski

Drzewo, stacja Drogi Krzyżowej III w Porąbce na niebieskim szlaku turystycznym

Turysta z dzieckiem na niebieskim szlaku na Trzonkę, piękny słoneczny dzień, lasLas, droga, szlak niebieski w Porąbce

Szeroka leśna droga prowadząca przez las na niebieskim szlaku idącym z Porąbki na Trzonkę, turysta z dzieckiemTurystka z dzieckiem na niebieskim szlaku w Porąbce, słoneczny dzień, las

Szlak niebieski z Porąbki, pnąca się w górę droga leśna, turysta z dzieckiemLeśna paproć w Beskidzie MałymPodejście na idącym przez las niebieskim szlaku do Przełęczy Bukowskiej

2,8 km dochodzimy do polanki, obok której przechodzi  szlak niebieski,  którym dotychczas szliśmy oraz  szlak zielony,  którym od tego miejsca kontynuowaliśmy  naszą wędrówkę na Trzonkę.  Najpierw jednak zdecydowaliśmy się podejść  na Przełęcz Bukowską – w tym celu skręciliśmy w lewo i podeszliśmy prostą drogą około 150 m.  Polana - okolice Przełęczy BukowskiejPolana na szlaku zielonym pomiędzy Przełęczą Bukowską, a Trzonką, wiosenne drzewa, białe chmury na niebie

Oznaczenie szlaku niebieskiego oraz zielonego na drzewie okolice Przełęczy Bukowskiej

Przełęcz Bukowska Beskid Mały – szlak zielony

Beskid Mały - Przełęcz Bukowska 662 m n.p.m. - żółta tablica oznaczająca przełęcz wisząca na drzewie, drogowskazy

Przełęcz Bukowska (662 m n.p.m.)  położona jest  pomiędzy szczytami Trzonki oraz Porębskiego Gronia Z drogowskazu dowiadujemy się, że  na Trzonkę  będziemy od teraz kierować się  szlakiem zielonym  i  dojście na szczyt powinno zająć nam 10 minut.  Jest tu  skrzyżowanie szlaków –  zielonego żółtego  oraz niebieskiego. Po zrobieniu zdjęcia wracamy na polanę i tak jak wspomniałam kierujemy się  szlakiem zielonym.Oznaczenie szlaku zielonego na drzewieDrewniany drogowskaz - Chatka Limba 100 M, PTTKSzlak zielony, szeroka droga prowadząca wzdłuż polany - okolice Przełęczy BukowskiejDrzewa, niebieska tabliczka z napisem ulica Palenica na zielonym szlaku na TrzonkęPo około 40 m jest zejście w lewo do  Chatki LIMBA.  Zdecydowaliśmy się podejść zobaczyć czy chatka jest otwarta.Tabliczka wskazująca kierunek drogi do Chatki LIMBA

Trzonka schronisko – Chatka na Trzonce

Znajdująca się  przy szlaku na Trzonkę Chatka Limba  wyglądała na nieczynną. Pytałam  górskiego znajomego mieszkającego w Porąbce – nieopodal Trzonki  i powiedział, że chatka nie działa już od dłuższego czasu. Nie chcę oczywiście nikogo wprowadzać w błąd – szczególnie, że na stronie  studenckich baz noclegowych  wyczytałam, że  w Chatce na Trzonce są pełnione dyżury i  schronisko działa w weekendy w sezonie od maja do września.  Nie mam też pojęcia czy te informacje są aktualne, dlatego w przypadku  planowania noclegu w tych rejonach  najbezpieczniej będzie po prostu  skontaktować się z Klubem Turystyki Górskiej Limba.

Dane oraz informacje, o których wspomniałam powyżej znajdziecie pod adresem:  Chatka KTG „Limba” na Trzonce

Droga prowadząca do Chaty Limba przy zielonym szlaku TrzonkęNastępnie wracamy na  szlak zielony  i idziemy wzdłuż polany. Droga pnie się w górę.Szeroka, kamienista droga na zielonym szlaku na Trzonkę

Kamienista droga - zielony szlak Trzonka

Trzonka Beskid Mały

Żółta tabliczka PTTK Wadowice wisząca na drzewie oznaczająca szczyt Trzonka 727 m n.p.m.

3,3 km – docieramy do  pierwszego wskazania szczytu TRZONKA położonego 727 m n.p.m.  Tabliczkę znajdziecie  na drzewie po prawej stronie szlaku zielonego.  Po lewej stronie jest natomiast teren prywatny z chatką, z której okien domownicy mogą podziwiać  Beskid Żywiecki z najwyższym szczytem tego pasma Babią Górą (aktualnie jeszcze ośnieżoną).Uśmiechnięty turysta z dzieckiem na szczycie Trzonka w Beskidzie Małym

Robimy pamiątkowe zdjęcie i  ruszamy dalej w górę zielonego szlaku.  Dosłownie po chwili  docieramy do punktu widokowego również oznaczonego  tabliczką wadowickiego PTTK ze wskazaniem szczytu Trzonka – 727 m n.p.m.

Miejsce to oczarowało nas od pierwszego spojrzenia… Rozciąga się stąd  wspaniały widok na Beskid Mały  –  Górę Żar oraz Kiczerę  oraz  Beskid Śląski z najwyższym szczytem tego pasma – Skrzyczne.Żółta tabliczka wisząca na drzewie oznaczająca szczyt Trzonka 727 m n.p.m.Punkt widokowy na Beskid Mały oraz Beskid Śląski ze szczytu Trzonka, szeroka droga, drewniana platformaWidok na Beskidy z TrzonkiDrewniana platforma na szczycie Trzonka w Beskidzie Małym, krajobraz górski

Trzonka w Beskidzie Małym, widok na Beskid Mały oraz Beskid ŚląskiKrajobraz górski rozciągający się z Trzonki w Beskidzie Małym, zachmurzone niebo, zielone drzewaWidok na Beskid Mały oraz Beskid Śląski z TrzonkiWidok na Górę Żar oraz Kiczerę z Trzonki - Beskid MałyWiosenny widok na Beskid Mały w tym Górę Żar z Trzonki

Filmik ze szczytu Trzonka w Beskidzie Małym

Turystka z dzieckiem, drewniana platforma widokowa - szczyt Trzonka w Beskidzie MałymUśmiechnięte dziecko na szczycie Trzonka w Beskidzie Małym, w tle krajobraz górskiDziecko bawiące się małymi samochodzikami w wielkiej kałuży na szczycie Trzonka w Beskidzie Małym

Na  Trzonkę  na pewno jeszcze wrócimy. W końcu jesteśmy oczarowani tym miejscem. Ogólnie w planach na ten sezon mamy poznać trochę bardziej  Beskid Mały.  W końcu jako  mieszkańcy Bielska-Białej  mamy go na wyciągnięcie ręki, a prawdę mówiąc lista niezdobytych przez nas szczytów tego pasma jest dość długa.

Szukasz innych szlaków w Beskidzie Małym?  Zapraszam tutaj:  Beskid Mały najpiękniejsze szlaki

Jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi górskimi wojażami zapraszam do śledzenia mojego bloga na  Facebooku:  Blog szlakowe.pl    Zapraszam również na mój  Instagram:  @greenmagpic