Wodospad Szklarki trasa

Wodospad Szklarki

Piąty, przedostatni dzień w Karkonoszach to czas odpoczynku, regeneracji, która była nam potrzebna po zdobyciu Śnieżki oraz Śnieżnych Kotłów. Opiszę najkrótszy oraz najłatwiejszy szlak, jaki przeszliśmy podczas naszej wizyty w Szklarskiej Porębie. Najkrótszy, ale i obowiązkowy, zresztą tak samo jak Wodospad Kamieńczyka z wizytą na Kruczych Skałach (Wodospad Kamieńczyka szlak). Dzień od rana był deszczowy, ale z biegiem czasu robiło się na zewnątrz coraz to przyjemniej. Na spokojnie zebraliśmy się z apartamentu i udaliśmy się drogą krajową numer 3 do Piechowic leżących przy wjeździe do Szklarskiej Poręby. Znajduje się tutaj dość duży, bezpłatny parking. Nie da się go nie zauważyć, ponieważ jest to po drodze jedyne tak tętniące życiem miejsce.

Trasa: Piechowice (szlak niebieski) – Schronisko PTTK Kochanówka – Wodospad Szklarki – powrót tą samą trasą

Data:  7 wrzesień 2019

Dystans:  około 1:84 km

Czas trwania:  około 40 minut (sam przemarsz, z dzieckiem)

Minimalne wzniesienie:  532 m

Maksymalne wzniesienie:  626 m

Wodospad Szklarki parking

Samochód parkujemy na bezpłatnym parkingu przy samym początku naszego niebieskiego szlaku prowadzącego nad Wodospad Szklarki, przy którym jest cały szereg budek z pamiątkami oraz grillowanymi serkami. Oczywiście grzechem byłoby nie pooglądać tych cudowności, które tutaj sprzedają. Jak się domyślacie nie skończyło się tylko na oglądaniu. Kupuję kolejny magnes z wilkiem (jak ja kocham te zwierzaki), serki oraz drewnianą procę dla synka, aby mógł wystrzelać swoje ptaki jak na ulubionej bajce Angry Birds. Po raz kolejny przekonujemy się, że ludzie w tych rejonach są bardzo serdecznie nastawieni do turystów. Aż miło…

Parametry parkingu GPS
Dane GPS parkingu: 50.831732, 15.557533

Parking przy Wodospadzie Szklarki, stoiska z pamiątkami

Koło wspomnianych powyżej budek skręcamy w prawo i wchodzimy na drewniany mostek, którego nie da się przeoczyć, dzięki bramie z wielkimi napisami Wodospad Szklarki oraz Schronisko PTTK Kochanówka. To tutaj łączy się Potok Szklarki z rzeką Kamienną.

Brama, za którą wchodzimy na mostek prowadzący do kasy Karkonoskiego Parku Narodowego, do Wodospadu Szklarki oraz Schroniska PTTK Kochanówka, turyści idący po mościeMost prowadzący do kasy Karkonoskiego Parku Naroowego, szeroka, brukowana różka, zielony las

Wodospad Szklarki cennik

Za mostkiem skręcamy w lewo, robimy parę kroków i jest kasa Karkonoskiego Parku Narodowego, w której zakupujemy bilety. Bilet normalny kosztuje  9 zł, natomiast ulgowy  4,50 zł  (obowiązuje dzieci w wieku szkolnym).Turyści stojący przy Kasie Karkonoskiego Parku NarodowegoZa kasą przechodzimy przez kolejny mostek, za którym jest drogowskaz informujący nas, że do Wodospadu Szklarki oraz o Schroniska PTTK Kochanówka mamy zaledwie 5 minut drogi. Jeżeli ktoś chciałby wydłużyć swoją wędrówkę polecam kontynuowanie wycieczki niebieskimi znakami do Schroniska PTTK pod Łabskim Szczytem, które mieliśmy okazję odwiedzić dwukrotnie podczas naszej wyprawy na Śnieżne Kotły. Więcej o schronisku pod Łabskim Szczytem w dalszej części opisu. Następnie skręcamy w prawo, idziemy wygodnym, brukowanym chodnikiem prowadzącym przez Wąwóz Szklarki. Oczywiście poruszamy się cały czas wzdłuż potoku. Jest to bardzo przyjemny spacer w otoczeniu urokliwego lasu, po drodze możemy podziwiać licznie występujące tu skały.

Słup z drogowskazami na terenie Karkonoskiego Parku Narodowego

dziecko idące szerokim brukowanym chodnikiem prowadzącym przez lasek w Karkonoskim Parku Narodowym

wysokie skały między drzewami na szlaku niebieskim prowadzącym do Wodospadu SzklarkiNasza wycieczka wzbogacona jest ścieżką dydaktyczną do Wodospadu Szklarki. Poniżej przykładowa tablica na ścieżce, przystanek drugi, tytuł Sukcesja ekologiczna.Tablica informująca na ścieżce dydaktycznej do Wodospadu Szklarki przystanek drugi, tytuł Sukcesja ekologiczna

Aplikacja wskazuje 350 m i dochodzimy do kolejnego mostku, za którym znajduje się cel naszej podróży.

uśmiechnięty mężczyzna z dzieckiem na mostku, w tle skały i drzewa,na szlaku niebieskim prowadzącym do Wodospadu Szklarki

Schronisko PTTK Kochanówka

Schronisko Kochanówka, Wodospad Szklarki

Mamy za sobą zaledwie 400 metrów i naszym oczom ukazuje się zabytkowy budynek schronisko, który powstał w 1868 roku. Położone jest ono 510 m n.p.m. Znajdują się przy nim kolejne stoiska z pamiątkami. Jest tu dość tłoczno. W schronisku można oczywiście zjeść ciepły posiłek oraz skorzystać z oferty noclegowej. Jest to bardzo atrakcyjne miejsce, ponieważ przy samym schronisku znajduje się taras z doskonałym widokiem na sam Wodospad Szklarki.

Drewniany budynek Schroniska PTTK Kochanówka, stoiska z pamiątkami

Budynek Schroniska Kochanówka

Tablica na ścieżce dydaktycznej - Wodospad Szklarki w Szklarskiej Porębie

Wodospad Szklarki

Wodospad jest bardzo efektowny. Mierzy 13.3 metra i jest do dyspozycji zwiedzających przez cały rok (nie przykręcają kurków na zimę 😉 ). Otoczony jest przez przepiękny las bukowo-jodłowy. Ze wspomnianego powyżej tarasu można podziwiać uroki tutejszego wodospadu. Nie ukrywam, że ciężko jest się dostać na taras, ponieważ przewija się tu naprawdę dużo turystów i każdy chce na niego wejść. Nie ma się co dziwić, że turyści tak tłumnie tu przybywają, w końcu jest to miejsce bardzo łatwo dostępne, a do tego wyjątkowe.

Wodospad Szklarki zdjęcia

Wodospad Szklarki w Szklarskiej Porębie

Efektowny Wodospad Szklarki, zielona trawa, konary drzewWidok na Wodospad Szklarki z tarasu widokowego

Wodospad Szklarki, skały, zielone drzewaTuż koło wodospadu, po prawej stronie dostrzegamy schody z barierkami. Skręcamy, pokonujemy schody i dochodzimy do kolejnej platformy widokowej (aplikacja wskazuje 420 m), z której możemy podziwiać urokliwą kaskadę.

kamienne schody w lesie prowadzące niebieskim szlakiem od Wodospadu szklarki, w tle turyści

kaskady,wodospady w okolicach Wodospadu Szklarki, leśna sceneriaKontynuujemy jeszcze wędrówkę niebieskim szlakiem przez 110 metrów, dochodzimy do drewnianego mostku, po czym zawracamy. Idąc dalej tą leśną drogą dotarlibyśmy do Schroniska pod Łabskim Szczytem.

mężczyzna z dzieckiem idący szeroką drogą przez piękny lasDrogowskaz przy Wodospadzie Szklarki informuje nas, że dojście niebieskim szlakiem do Schroniska pod Łabskim Szczytem zajmie 1 godzinę 45 minut. Jest to dystans około 5 kilometrów.

słup z drogowskazami przy schronisku PTTK Kochanówka, w tle las

Schronisko pod Łabskim Szczytem

Schronisko położone jest 1168 m.n.p.m. Osobiście jesteśmy zachwyceni tym miejscem. Tak jak już wspominałam mieliśmy przyjemność odwiedzić go dwukrotnie podczas wycieczki na Śnieżne Kotły (opis trasy w przygotowaniu), która była jedną z piękniejszych podczas naszego pobytu w Karkonoszach. Przyjemna, domowa atmosfera, nie za tłoczno, wyśmienite jedzenie. Zarówno ciasto z kawą, jak i zupy smakują tu doskonale. Smak serwowanego tu kapuśniaku zapamiętam do końca życia… Na pewno wrócimy tu jeszcze niejednokrotnie. Do dyspozycji turystów jest w schronisku 38 miejsc noclegowych. Jest tu skrzyżowanie wielu szlaków turystycznych. Fani białego szaleństwa również znajdą tu coś dla siebie. Nieopodal schroniska jest nartostrada Bystra.Drewniany budynek Schroniska Pod Łabskim SzczytemSpod schroniska rozciągają się wspaniałe widoki na Szklarską Porębę, Kotlinę Jeleniogórską, Góry Izerskie, a nawet Dolny Śląsk. dziecko stojące i wskazujące palcem widoki górskide, okolica Schroniska Pod Łabskim SzczytemDla zainteresowanych – trochę historii…Tablica opisująca Schronisko po Łabskim SzczytemPrzypuszczam, że w pełnym sezonie letnim Wodospad Szklarki będzie jeszcze bardziej oblegany przez turystów. Mimo wszystko warto wziąć go pod uwagę będąc w tych rejonach. Bez wątpienia jest to jedna z większych, popularniejszych atrakcji w Karkonoszach. Miejsce świetne dla rodzin z dziećmi. Jeżeli szukasz innych ciekawych, atrakcyjnych, a do tego nie za wymagających szlaków polecam wycieczkę na Złoty Widok (dojście z parkingu przy Wodospadzie Szklarki – Złoty Widok szlak) oraz Wysoki Kamień, który położony jest w Górach Izerskich – szlak na Wysoki Kamień.

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic