Hrobacza Łąka szlak z Porąbki, Beskid Mały

Prognozy pogody na kolejne dni niestety nie były za łaskawe. A tu lada dzień piąte urodziny naszego synka. Bardzo chciał je spędzić na szlaku. Marzyło się Mu również ognicho. Idealne miejsce, spełniające wymagania naszego Solenizanta?  Hrobacza Łąka. Jest to jedno z niewielu miejsc w  Beskidzie Małym, w którym są wyznaczone miejsca ogniskowe. Poza tym bardzo przypadło nam to miejsce do gustu, podczas naszej ostatniej wycieczki na  Hrobaczą Łąkę z Lipnika – opis w przygotowaniu.

Trasa: Zapora Porąbka w Międzybrodziu Bialskim (szlak czerwony) – Pod Bujakowską Górą – Hrobacza Łąka (Chrobacza Łąka) – Schronisko na Hrobaczej Łące –   powrót tą samą trasą

Data:  26 kwiecień 2019

Dystans:  około 12.02 km

Czas trwania:  około 4 h (z dzieckiem, sam przemarsz)

Minimalne wzniesienie:  359 m

Maksymalne wzniesienie:  872 m

Tym razem chcieliśmy obrać inny szlak na  Hrobaczą Łąkę. Przestudiowaliśmy mapę i padło na  Zaporę Porąbka w Międzybrodziu Bialskim, do której musimy pokonać około 20 km z  Bielska – Białej. Przeżyliśmy szok… Nie mogliśmy uwierzyć, jak w koło wszystko wzięło się do życia… Jest soczyście zielono. Pomyśleć, że tydzień wcześniej maszerowaliśmy w  Tatrach po zaśnieżonym szlaku na Przełęcz pod Kopą Kondracką z Kuźnic. Samochód zaparkowaliśmy tuż obok zapory, która znajdującej się przy  drodze 948, którą zresztą przyjechaliśmy. Od razu wchodzimy na interesujący nas  szlak czerwony. Kawałeczek (około 300 m) maszerujemy poboczem prowadzącym tuż przy głównej drodze. Następnie (po 300 m) skręcamy w lewo, przechodzimy przez ulicę. Wchodzimy na leśną drogę, która od razu zaczyna się piąć w górę. Świeci słońce i jest dość parno jak na kwiecień. Nasze  czerwone znaki odbijają w prawo, przechodzimy dosłownie kilka metrów i znowu skręcamy w prawo. Szlak nadal pnie się w górę. Mamy za sobą 1.1 km i dopiero teraz droga łagodnieje. Jest przyjemnie… W koło nasza ukochana cisza i spokój. A na szlaku pustki… Przechodzimy przez polankę, z której widać szczyty  Beskidu Śląskiego wraz z Jeziorem Międzybrodzkim.Po przejściu około 500 metrów szlak robi się znowu bardziej wymagający. Na szczęście jesteśmy pełni energii. Brakowało nam ciepełka, którego w dniu naszej wycieczki było pod dostatkiem.Po kolejnych 800 metrach droga znowu łagodnieje. Idziemy przyjemną, leśną ścieżką. Po kilometrze dochodzimy do „Pod Bujakowską Górą” i jesteśmy  708 m n.p.m. Mamy za sobą 5.20 km (1.5 km od  „Pod Bujakowską Górą„) i zaczyna się strome, kamieniste podejście, które mierzy 200 metrów. Na drzewach dostrzegamy znaki informujące nas o przechodzącym tędy szlaku papieskim.Czas na chwilę odpoczynku 🙂 Dosłownie kawałeczek dzieli nas już od  krzyża na Hrobaczej Łące. Przed nami prosta, niewymagająca wysiłku droga.

Hrobacza Łąka

Hrobacza Łąka krzyż

Zerkam na aplikację, która wskazuje 5.75 km. Krzyż na Hrobaczej Łące  usytuowany jest około 824 m n.p.m. Muszę przyznać, że robi wrażenie. Mierzy  35 metrów. Jak możemy wyczytać na tablicy informacyjnej (zamieszczonej poniżej), krzyż stanowi centralne miejsce wytyczonego  „Szlaku Papieskiego”.

Tuż obok krzyża jest duży, metalowy taras widokowy. Uśmiechnięte dziecko na tarasie widokowym na Hrobaczej ŁąceKrajobraz rozciągający się z tarasu na Hrobaczej Łące - Beskid MałyWidok rozciągający się z metalowego tarasu na Hrobaczej Łące, w oddali widoczne są żółte pola rzepakoweOd  Schroniska na Hrobaczej Łące dzieli nas zaledwie 150 metrów. Ten kawałeczek schodzimy  żółtym szlakiem.

Schronisko na Hrobaczej Łące

Schronisko na Hrobaczej Łące  położone jest około  820 m n.p.m. Oferuje turystom aż 40 miejsc noclegowych. Dodatkowo istnieje możliwość noclegu pod namiotem. Do dyspozycji odwiedzających jest bufet, można również zakupić ciepły posiłek oraz skorzystać z sauny. Tak jak już wspominałam istnieje możliwość rozpalenia ogniska.

Jedzenie w schronisku jest świeże i smaczne. Serwują pyszną pomidorówkę oraz żurek – jako jedno z niewielu schronisk bez pieczywa. W weekendy jest tu naprawdę tłoczno, dlatego tym razem zdecydowaliśmy się ruszyć na  Hrobaczą Łąkę  w tygodniu.Dziecko jedzące zupę - żurek w schronisku na Hrobaczej ŁąceDziecko pijące czekoladę na gorąco w schronisku na Hrobaczej Łące w Beskidzie Małym

Wnętrze schroniska na Hrobaczej Łące

Adres schroniska na Hrobaczej Łące

Schronisko na Hrobaczej Łące

ul. Alojzego Koniora 122

34- 312 Międzybrodzie BialskiePieczątka schroniska na Hrobaczej Łące - Beskid Mały, książeczka akcji zdobywamy szczyty dla hospicjum

Polana na Hrobaczej – punkt widokowy

W sąsiedztwie schroniska znajduje się polana, na której są wyznaczone wspomniane powyżej miejsca ogniskowe. Rozciąga się stąd wspaniały widok na  Beskid Mały.  Doskonale widać  Żar wraz z Jeziorem Międzybrodzkim,  Magurkę oraz  Czupel.  Poza tym widoczne są szczyty  Beskidu Żywieckiego  oraz  Tatry.Na polanie spędzamy około 3 godziny. Kwietniowe słońce rozpieszcza nas swoimi promieniami, rozkoszujemy się ciszą i spokojem. Oczywiście poza ogniskiem, nie mogło zabraknąć czasu na zabawę i wygłupy. Wspaniały czas… Spędzony z rodziną – bezcenne…Trzyosobowa, szczęśliwa rodzina odpoczywająca na kocu na Hrobaczej Łące, w tle krajobraz górskiNiestety wszystko co dobre szybko się kończy. Czas ruszać w drogę powrotną. Decydujemy się zejść tym samym szlakiem. Idzie nam to bardzo sprawnie. Nasz pięciolatek jest coraz silniejszy i coraz to bardziej wprawiony na szlaku. A na  Hrobaczą Łąkę będziemy wracać jeszcze niejednokrotnie.

Jeśli chcesz być na bieżąco z moimi wpisami zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl