Wielka Rycerzowa szlak z Soblówki

W Beskidach  jesień w pełni. Bez zastanowienia postanowiliśmy wykorzystać wspaniałą aurę panującą za oknem. Wizja kolorowych drzew od razu rozpromieniła moją twarz. Padło na trasę prowadzącą  na Wielką Rycerzową przez Halę Rycerzową,  która ostatnim razem zrobiła na mnie piorunujące wrażenie. Tyle, że dla urozmaicenia  startowaliśmy z Soblówki, a nie  z Rycerki Dolnej. Pomyśleć, że poprzednim razem zdobyliśmy szczyt z synkiem i Jego wózkiem. Teraz syn pokonał trasę na własnych nogach. Opis tej trasy znajdziesz  TUTAJ .  Plusem  szlaku z Soblówki  jest możliwość przejścia całej hali od jej początku, aż do jej końca.

Trasa: Soblówka (szlak żółty) – Pod Wieralówką (szlak żółty / szlak zielony) – Skrzadnita (szlak zielony) – Mała Rycerzowa (szlak czerwony / szlak zielony)  – Hala Rycerzowa (szlak czerwony / szlak niebieski) – Wielka Rycerzowa – Bacówka PTTK na Rycerzowej (szlak czerwony / szlak niebieski) – Soblówka (szlak żółty)

Data: 12 październik 2018

Dystans:  12.50 km

Czas trwania: 4:30 (sam przemarsz, z dzieckiem)

Soblówka,  wieś położona  w powiecie żywieckim,  w gminie Ujsoły.  Z Bielska-Białej  to około 50 minut drogi samochodem. Dojeżdżamy  do Kościoła Rzymskokatolickiego,  naprzeciwko którego zostawiamy swój samochód. Znajduje się tu dość duży parking. W tygodniu miejsc wolnych jest pod dostatkiem. Jest chłodny, rześki poranek. Na niebie pełne słońce. Pakujemy manatki i ruszamy przed siebie  żółtym szlakiem.  Na tej trasie mamy do pokonania różnicę wzniesień wynoszącą   650 metrów.Zaraz przy końcu parkingu skręcamy w prawo. Cały czas idziemy drogą asfaltową. Po chwili przechodzimy przez most i mijamy tartak. Dookoła unosi się zapach drewna.Ponownie skręcamy w prawo i nadal maszerujemy asfaltem. Droga jest szeroka i przyjemna.
Po 400 metrach naszym oczom ukazują się dwie strzałki umieszczone na pniu ściętego drzewa. Sugerują one skręt w lewo.  Uwaga na to oznaczenie, ponieważ jest ono mylne.  Szlak żółty  nie skręca, lecz ciągnie się nadal prostą asfaltową drogą, przy której leżą szeregi wyciętych drzew.

Póki co na szlaku nie ma żywej duszy. Jest bardzo przyjemnie, mimo wilgoci, która unosi się jeszcze w powietrzu. 1.60 km (od parkingu) kończy się asfalt. W końcu wchodzimy na leśną ścieżkę. JUPI! Z końcem asfaltu skręcamy w prawo, przechodzimy przez potoczek leciutko zaczynamy piąć się ku górze. Dochodzimy do pierwszego na szlaku drogowskazu informującego nasz, że od Bacówki PTTK na Hali Rycerzowej  dzieli nas  1:20 h  drogi.

Przy drogowskazie skręcamy w lewo, droga pnie się w górę. W powietrzu unosi się zapach lasu. Kolorowe drzewa urozmaicają nam wędrówkę. Jak na 12 październik jest przepięknie, a temperatury są iście wiosenne…

Po około 350 metrach dochodzimy do  rozwidlenia szlaków. Naszego  żółtego,  który prowadzi w górę wprost  na Halę Rycerzową oraz  niebieskiego.  Po drodze cały czas podziwiamy uroki jesieni. Naszą uwagę przyciąga świeża żywica znajdująca się na jednym z drzew. Prezentowała się cudnie… Zresztą popatrzcie sami.

2.30 km, nasz  żółty szlak  odbija w prawo. Droga wiedzie stromym podejściem ku górze. Podłoże jest kamieniste i śliskie. W połowie podejścia skręcamy w lewo. Nadal będziemy kierować się stromą dróżką, która prowadzi obok zbocza.

W końcu schodzimy z leśnej, wąskiej dróżki a szeroką drogę, po której widać, że poruszają się samochody terenowe.  Mamy na liczniku 3:80 km. Nasz  żółty szlak  łączy się  ze szlakiem zielonym  (biegnie tu również  szlak papieski).  Droga prowadzi teraz przez las.

Tabliczka wisząca na drzewie informuje nas, że  żółtym szlakiem do Rycerzowej  musimy dreptać jeszcze  20 minut.  Jeżeli ktoś najpierw chce odwiedzić  Bacówkę PTTK na Hali Rycerzowej,  to odbija w lewo i  po 20 minutach  dotrze do bacówki. Większość osób wybiera właśnie tę opcję. Nadal idziemy leśną dróżką. Drzewa rzucają przyjemny cień w ten październikowy, słoneczny dzień.

Hala Rycerzowa

4:70 km – wchodzimy  na Halę Rycerzową.  Prezentuje się przepięknie. Pierwszy raz mamy okazję podziwiać ją z tego miejsca i to w całej okazałości. Pierwszy raz przejdziemy wzdłuż całą halę. Oczywiście słoneczko oraz pustki na hali sprawiają, że bez wahania rozkładamy koc i rozkoszujemy się klimatem tego miejsca. Jak zawsze wcinamy ciasto – w końcu trzeba uzupełnić zapasy cukru w organizmie. Podziwiamy wszystkie kolory jesieni. Na hali znajduje się nieczynny  szałas pasterski  (widoczny na zdjęciu poniżej), który zdecydowanie wzbogaca krajobraz.  Z Hali Rycerzowej  rozciąga się bogata panorama  na Beskid Śląski, Beskid Żywiecki, zobaczymy między innymi  Halę Lipowską, Pilsko  oraz  Babią Górę

Po odpoczynku ruszamy dalej. Droga pnie się lekko ku górze  wzdłuż Hali Rycerzowej

Mała Rycerzowa 1207 m n.p.m.

Wchodzimy  na Małą Rycerzową.  Możemy stąd podziwiać  Beskid Śląski  oraz  Beskid Żywiecki z Babią Górą,  Pilskiem  na czele. Przy idealnej widoczności mamy szansę zaobserwować  Tatry.  Od schroniska dzieli nas zaledwie 300 metrów drogi. Decydujemy się jednak w pierwszej kolejności podejść  na szczyt Wielkiej Rycerzowej.

Przed nami jeszcze jedna góreczka, jakieś 10 minut drogi i będziemy  na Wielkiej Rycerzowej.  Obracając się za siebie doskonale widzimy  budynek schroniska  oraz  wieś Soblówkę wraz z zabudowaniami.  W oddali natomiast widać  szczyt Glinka,  Krawców Wierch,  Pilsko  oraz  królową Beskidów – Babią Górę (Diablak)

Wielka Rycerzowa (Rycierova Hora)

Mamy za sobą 6:50 km i osiągamy  słowacki szczyt Wielkiej Rycerzowej.  Niestety tutaj nie ma co liczyć na widoki, ponieważ szczyt jest w całości porośnięty drzewami. Mimo to, za każdym razem decydujemy się na niego podejść. Choćby dla samej świadomości zdobycia  Wielkiej Rycerzowej .

Robimy kilka zdjęć i decydujemy się wracać. Przed nami przejście przez gęsty las, oraz strome zejście w dół  zielonym szlakiem,  które mierzy około 500 metrów.

Bacówka PTTK na Rycerzowej

Schronisko na Rycerzowej  położone jest  1120 m n.p.m.  Przy bacówce mijamy grupkę turystów. W październiku (w tygodniu) panuje tu cisza i spokój, to nie to co w maju, kiedy roiło się tu od turystów. Ostatnim razem kiedy tu byliśmy (13 maj, niedziela) zrezygnowaliśmy z podejścia pod bacówkę ze względu na tłumy oblegające rejony schroniska. Jest to idealne miejsce na przerwę. W koło jest sporo stolików z ławkami. Można wygodnie usiąść i rozkoszować się posiłkiem zakupionym w schronisku. Bacówka oferuje również 34 miejsca noclegowe w pokojach dwu oraz kilkuosobowych. Dla szukających wrażeń, istnieje również możliwość nocy w namiocie na terenie wokół schroniska. Oczywiście z możliwością korzystania z łazienki oraz kuchni. W dniu naszej wycieczki był rozłożony jeden namiot. Jest to wspaniałe miejsce wypadowe. Spod schroniska prowadzi sporo szlaków turystycznych.

Decydujemy się na powrót inną trasą. Prowadzącą od schroniska prosto, wąską dróżką, a następnie przez las.  Po drodze, tuż obok schroniska mijamy obszerną polanę z szałasami pasterskimi. Decydujemy się jeszcze na kilka wspólnych zdjęć. Po czym ruszamy dalej.

Tą drogą dojdziemy  do miejsca łączenia się szlaków zielonego  oraz  żółtego (8:15 km).  Następnie kontynuujemy wędrówkę tym samym  żółtym szlakiem,  którym maszerowaliśmy rano.

Pogoda dopisuje nam do samego końca naszej wędrówki. Nie spodziewałam się, że w połowie października będę miała okazję jeszcze paradować w krótkim rękawku na szlaku.

W drodze powrotnej syn zauważył (wprost na szlaku) wygrzewającego się na kamieniach padalca. Wiele osób myli padalca z wężem. Jak się okazuje należy on do grupy jaszczurek – beznogich. Padalec prezentował się idealnie, był nieskazitelny…

Hala Rycerzowa  zachwyca o każdej porze roku. Jesienią powala paletą barw…  Trasa z Soblówki  jest bardzo przyjemna,  prowadzi większość czasu przez las. W sezonie  Bacówka PTTK na Rycerzowej  jest tłumnie odwiedzana przez turystów (nie ma się co dziwić). Poza sezonem natomiast można nacieszyć się ciszą i spokojem – porządnie naładować baterie. Polecam!

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku:  Blog szlakowe.pl i na Instagramie: @greenmagpic