Żurawnica szlak, Kozie Skały w Beskidzie Małym

Kozie Skały w Beskidzie Małym, szczyt Żurawnica

Długi sierpniowy weekend trwa w najlepsze! Wspaniała pogoda przyciąga w góry tłumy turystów. My postanowiliśmy wybrać się na mniej popularny szlak Beskidu Małego. Padło na województwo małopolskie i wieś Krzeszów. Naszym celem był szczyt Żurawnica oraz zjawiskowe Kozie Skały. W planach tego dnia mieliśmy również piknik na szlaku, na który z niecierpliwością czekał przede wszystkim nasz Namirek. Wybrane przez nas rejony odróżniają się niesamowitym klimatem, a miłośnicy formacji skalnych (do których należę i ja) na pewno nie będą się tu nudzić. Cieszę się, że udało się nam odkryć kolejną perełkę Beskidu Małego. Zapraszam Was na malowniczy spacer prowadzący przez miejsca należące do Grupy Żurawnicy.

Trasa:  Krzeszów (szlak zielony) – Żurawnica 709 m n.p.m. (wierzchołek zachodni) – Krzyż Milenijny – Kozie Skały (szlak zielony / szlak czerwony) – Żurawnica 724 m n.p.m. (wierzchołek wschodni) – Przełęcz Carchel – powrót tą samą trasą

Data:  12 sierpień 2023 r.

Dystans:   około 5,5 km

Czas trwania:  około 2h (sam przemarsz w dwie strony z dziewięcioletnim dzieckiem)

Minimalne wzniesienie:    620 m

Maksymalne wzniesienie:   727 m

Z naszego rodzinnego miasta Bielska-Białej do małopolskiej wsi Krzeszów mieliśmy około godzinki drogi samochodem. Myślę, że gdyby nie ruch wahadłowy na aktualnie remontowanym odcinku drogi wojewódzkiej 946 na miejscu bylibyśmy nieco szybciej.

Ciekawostka 💡  Szczyt Żurawnica posiada dwa wierzchołki: wierzchołek zachodni (709 m n.p.m.) oraz wierzchołek wschodni (724 m n.p.m.).

Krzeszów szlak zielony

Poniżej podaję parametry GPS miejsca, od którego zacznę opisywać szlak zielony idący z Krzeszowa. Niestety miejsca parkingowego trzeba szukać w okolicy na własną rękę. Na mapach nie ma wyznaczonego oficjalnego parkingu, który mogłabym Wam podać.

Parametry GPS początku trasy: 49.7587950N, 19.5033606E
Parametry GPS początku trasy – Krzeszów, szlak zielony: 49.7587950N, 19.5033606E

Kierowaliśmy się w górę zielonego szlaku. Początkowo wędrowaliśmy szeroką drogą wyłożoną betonowymi płytami. To był piękny i słoneczny dzień, a widoczność była doskonała.

Województwo małopolskie - Krzeszów szlak zielony, szeroka droga wyłożona betonowymi płytami

Szeroka droga wyłożona betonowymi płytami - Krzeszów, małopolska, szlak zielony, niebieskie niebo

Szeroka droga wyłożona betonowymi płytami - szlak zielony Krzeszów, małopolskaWidoki rozciągające się ze szlaku zielonego - Krzeszów, województwo małopolskieKrajobraz górski, szlak zielony Krzeszów

Po chwili szlak zielony wszedł do lasu.

Szeroka droga leśna wyłożona betonowymi płytami - szlak zielony Krzeszów, małopolska

Po przejściu około 150 m betonowe płyty poszły w niepamięć, ale droga była nadal szeroka i wygodna.

Turysta z dzieckiem na szerokiej drodze leśnej, szlak zielony Krzeszów, małopolska

Po około 500 m doszliśmy do rozwidlenia naszej szerokiej drogi, skręciliśmy w lewo. Szlak zielony zaczął iść w górę.

Rozwidlenie szerokiej drogi leśnej na zielonym szlaku - Krzeszów, turysta z dzieckiem, słoneczny dzieńzielony szlak, Krzeszów, pnąca się w górę droga leśna, turysta z dzieckiem

Po około 50 m od skrętu w lewo doszliśmy do przełęczy z polaną na grzbiecie Żurawnicy.

Szlak zielony prowadził nas w górę polany wąską ścieżką.

Polana na grzbiecie Żurawnicy, turysta na zielonym szlaku prowadzącym w górę polany

Na drzewie dostrzegliśmy oznaczenia informujące o zmianie kierunku szlaku zielonego (skręt w prawo).

UWAGA! My zmieniliśmy nieco kierunek naszej wędrówki. Najpierw zdecydowaliśmy się podejść na zachodni wierzchołek Żurawnicy oraz do Krzyża Milenijnego.

Mężczyzna z dzieckiem, pnąca się w górę ścieżka w Beskidzie Małym

Na górze polany zgodnie z drogowskazem (Krzyż Milenijny – 5 minut) skręciliśmy w lewo i weszliśmy na leśną ścieżkę, która szła lekko w górę.

Biała tabliczka PTTK Sucha Beskidzka, szlak zielony - Krzyż Milenijny 5 minut, KrzeszówLeśna droga, dziecko z tatą

Beskid Mały, las, szlak zielony - Żurawnica, wierzchołek zachodni

Żurawnica szczyt – wierzchołek zachodni

Żółta tabliczka na zachodnim wierzchołku Żurawnicy

Po około 70 m od skrętu z polany dotarliśmy do zachodniego wierzchołka Żurawnicy, który położony jest 709 m n.p.m.

Zalesiony szczyt Żurawnica w Beskidzie Małym - wierzchołek zachodni, dziecko, żółta tabliczka oznaczająca szczyt

Uśmiechnięte dziecko na zalesionym szczycie Żurawnica w Beskidzie Małym - na wierzchołku zachodnim

Po chwili kontynuowaliśmy wędrówkę zielonym szlakiem w kierunku drewnianego Krzyża Milenijnego.

Uśmiechnięte dziecko, drewniany szałas, lasDziecko idące na małą polankę z krzyżem milenijnym, Krzeszów

Żurawnica – Krzyż Milenijny

Drewniany Krzyż Milenijny Krzeszów, ławka, turyści

0,9 km – doszliśmy do niewielkiej, dość mocno zarośniętej polanki, na której od 2000 roku wznosi się drewniany Krzyż Milenijny. Z tablicy informacyjnej dowiedzieć się można, że krzyż ten został ufundowany przez mieszkańców Krzeszowa. Można się tu rozgościć na ławeczkach.

Żurawnica - przyrodnicza perełka Krzeszowa, tablica informacyjna przy Krzyżu Milenijnym
Żurawnica – przyrodnicza perełka Krzeszowa

Drewniany Krzyż Milenijny Krzeszów, ławka, turyści, niebieskie niebo

Po krótkim odpoczynku zeszliśmy z powrotem szlakiem zielonym na polanę.

Szlak zielony - zachodni wierzchołek Żurawnicy - Beskid Mały, droga leśna, turyści

Przełęcz z polaną na grzbiecie Żurawnicy z widokiem na Beskidy

Polana w Beskidzie Małym, grzbiet Żurawnicy, słoneczne popołudnie, turysta z dzieckiem

Po wyjściu z lasu weszliśmy na polanę położoną około 700 m n.p.m., z której rozciąga się widok na Beskid Żywiecki. Podziwiać stąd można najwyższy szczyt Beskidu Żywieckiego – Babią Górę, szczyty należące do Pasma Policy, Pasma Jałowieckiego oraz Pasma Solnisk. Na polanie stoi prywatny domek letniskowy. To w tym miejscu w drodze powrotnej zdecydowaliśmy się na obiecany Namirkowi piknik 😉 Byliśmy zachwyceni pustkami na zielonym szlaku.

Polana widokowa na zielonym szlaku - Żurawnica, Beskid Mały, widok na szczyty Beskidu ŻywieckiegoTurysta z dzieckiem odpoczywający na kocu na polanie w Beskidzie Małym z widokiem na Beskid Żywiecki, okolice zachodniego wierzchołka Żurawnicy

Polana w Beskidzie Małym z widokiem na Beskid Żywiecki, okolice zachodniego wierzchołka Żurawnicy, pierogi, patelnia

Dziecko jedzące pierogi, piknik w Beskidzie Małym, słoneczne popołudnie

Na górze polany widokowej weszliśmy w las, ścieżka była tu dość wąska, rośliny przez chwilę tworzyły tunel. Zmierzaliśmy szlakiem zielonym w kierunku wyczekiwanych przeze mnie Kozich Skał. Ścieżka leśna z każdym krokiem robiła się coraz szersza i wygodniejsza. Po drodze mijaliśmy niewielką łąkę. Szlak zielony na tym odcinku momentami szedł w górę.

Ścieżka leśna w Beskidzie Małym prowadząca do Kozich SkałSzeroka droga leśna, dziecko z tatą, szlak zielony - Kozie SkałyPolana na zielonym szlaku idącym na Kozie Skały w Beskidzie MałymOwad, motyl - Przestrojnik jurtinaLas, dziecko z tatą, Beskid Mały

1,5 km – przegapiliśmy skręt na Kozie Skałki.

Na tej części szlaku trzeba być czujnym, aby nie przegapić skrętu w lewo na skałki. Po skręcie w lewo ścieżka była wąska, nie brakowało na niej kamieni, skał oraz wystających korzeni.

Turysta z dzieckiem, szlak zielony - Kozie Skały w Beskidzie MałymTurysta z dzieckiem, leśna ścieżka, korzenie, szlak zielony - Kozie Skały w Beskidzie Małym

Kozie Skały w paśmie Żurawnicy, Krzeszów

W okolicach Kozich Skał połączyliśmy się ze szlakiem czerwonym – Mały Szlak Beskidzki. W drodze do Przełęczy Carchel szliśmy ścieżką na szlaku zielonym prowadzącą 'górą’ tuż obok Kozich Skał, wracaliśmy natomiast ’dołem’ szlaku zielonego. Mogliśmy dzięki temu zobaczyć Kozie Skały z innej perspektywy. Pas Kozich Skał ciągnie się wzdłuż szlaków przez około 500 metrów. W okolicy jest kilka niedużych jaskiń. Na tablicy informacyjnej przy Krzyżu Milenijnym na zachodniej części Żurawnicy wyczytałam, że najdłuższa z występujących tu z jaskiń – Lisia Nora mierzy 5,5 metra długości.

Beskid Mały szlak zielony - Kozie Skały oświetlone przez słońce, las

Turysta z dzieckiem w Beskidzie Małym, las, Kozie Skały

Kozie Skały w Beskidzie Małym, lasKozie Skały w Beskidzie Małym, zielony szlak

Formacja skalna w Beskidzie Małym - Kozie Skały nieopodal szczytu Żurawnica - wschodni wierzchołek, lasSzczęśliwa para turystów na tle Kozich Skał w Beskidzie Małym

Turysta w Beskidzie Małym, Kozie Skały

Formacja skalna w Beskidzie Małym - Kozie Skały

Turysta na skale - Beskid Mały, Kozie Skały, las

Żurawnica szczyt

1,7 km – doszliśmy do skrzyżowania szlaków, tu jest oznaczenie wschodniego wierzchołka Żurawnicy (724 m n.p.m.), ale w rzeczywistości wschodni wierzchołek Żurawnicy znajduje się tuż na początku występowania Kozich Skał (727 m n.p.m.).

Żurawnica 724 m n.p.m. Beskid Mały, żółta tabliczka

Kozie Skały, Beskid Mały, oznaczenie na skałach przebiegu szlaku czerwonego i szlaku zielonego, las

Od skrzyżowania szlaków kierowaliśmy się prosto drogą leśną (szlak zielony / szlak czerwony).

Turysta, droga leśna, szlak czerwony i szlak zielony - Kozie Skały w Beskidzie MałymPrzejście prowadzące między skałami, las, Beskid Mały - Kozie Skały

2,2 km – skręciliśmy w prawo. Szlak zielony idący razem ze szlakiem czerwonym zaczął schodzić w dół.

Turysta wędrujący po Beskidzie Małym, las, szlak czerwony i szlak zielony, Kozie SkałyCień liści, drzewo

Ścieżka leśna schodząca w dół szlaku zielonego i szlaku czerwonego do Przełęczy Carchel w Beskidzie Małym, dziecko

2,5 km – szlak wyszedł z lasu, skręciliśmy w lewo i udaliśmy się w kierunku kamiennej kapliczki na Przełęczy Carchel.

Przełęczy Carchel w Beskidzie Małym, dziecko z tatą

Przełęcz Carchel

Przełęczy Carchel w Beskidzie Małym, żółta tabliczka na drzewie

Przełęcz Carchel położona jest 640 m n.p.m. pomiędzy szczytami Gołuszkowa Góra oraz Żurawnica. Miejsce to ma niepowtarzalny klimat. Z pięknej i niezalesionej polanu podziwiać można Beskid Żywiecki z Królową Beskidów – Babią Górę oraz Pasmo Policy. Na polanie jest niewielkie osiedle Cyrchel, na które składa się kilka domków letniskowych. Dopiero tutaj spotkaliśmy dwie osoby.

Turysta z dzieckiem, utwardzona droga prowadząca do Przełęczy Carchel w Beskidzie MałymPrzełęczy Carchel w Beskidzie Małym, wyłożona betonowymi płytami ścieżka, domki letnoskowe, kamienna kapliczkaPrzełęczy Carchel w Beskidzie Małym, dziecko, betonowa ścieżka, domki letnoskowe, kamienna kapliczkaWidok z Przełęczy Carchel w Beskidzie Małym, niebieskie nieboWidok z Przełęczy Carchel w Beskidzie Małym, domki letniskowe, niebieskie niebo

Kapliczka Carchel

Przełęcz Carchel w Beskidzie Małym, murowana kapliczka Matki Boskiej pod drzewem - lipa

Na Przełęczy Carchel pod lipą znajduje się murowana kapliczka Matki Boskiej z XIX wieku. Przy kapliczce jest ławeczka. Miejsce to jest wręcz doskonałe na chwilę odpoczynku w ciszy i spokoju.

Przełęcz Carchel w Beskidzie Małym, murowana kapliczka Matki Boskiej, słoneczne letnie popołudnie

Przełęcz Carchel w Beskidzie Małym, murowana kapliczka Matki Boskiej, turysta z dzieckiem odpoczywający na drewnianej ławeczce przy murowanej kapliczce

Po krótkim odpoczynku przy kamiennej kapliczne na Przełęczy Carchel ruszyliśmy w drogę powrotną tą samą trasą. Oczywiście była przerwa przy Kozich Skałach i na pierożki na polanie z widokiem na Beskidy. Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem Żurawnicy, Kozich Skał i Przełęczy Carchel. Klimat tych miejsc, pustki na szlakach… Na pewno tu jeszcze wrócimy 😍

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic