Borucz i Prusów szlak z Żabnicy

Widok na Halę Borucz w Beskidzie Żywieckim, szlak niebieski

Trzeba przyznać, że lato w tym roku dopisuje, a temperatury są rekordowo wysokie. W wolne, upalne dni staramy się spędzać więcej czasu pływając na supie i pontonem po jeziorze, a na wycieczki górskie ruszamy zazwyczaj popołudniu. Ma to swoje plusy, na szlakach jest o wiele luźniej. Tym razem naszym celem był Prusów położony w Grupie Lipowskiego Wierchu i Romanki w Beskidzie Żywieckim. Zdecydowaliśmy się na szlak niebieski z Żabnicy, który jest przepiękny, ale i dość wymagający (odczuliśmy to szczególnie w to upalne popołudnie). Wędrując na Prusów tą trasą, pokonuje się aż 500 metrów różnicy wzniesień, a szlak przez większość czasu wspina się stromo w górę. Jednak mogę Was zapewnić, że widoki, które napotkacie po drodze, są tego warte i wynagradzają wszelki trud…

Trasa: Żabnica (szlak niebieski) – Palenica – Hala Borucz – Borucz – Prusów – powrót tą samą trasą

Data wycieczki: 13 lipca 2024

Dystans: około 8 km

Czas trwania: około 2,5 godz.  (sam przemarsz w dwie strony)

Żabnica parking

Żabnica parking, okolice szlaku niebieskiego, samochód, skały

Samochód zostawiliśmy na bezpłatnym parkingu przy ulicy Księdza Karola Śmiecha w Żabnicy.

Poniżej parkingu znajduje się POMNIK PAMIĘCI POLEGŁYCH PARTYZANTÓW – wrzesień 1939 roku.

Parametry GPS parkingu – Żabnica: 49.5861431N, 19.1373014E

POMNIK PAMIĘCI ZAMORDOWANYCH PARTYZANTÓW W ŻABNICY
POMNIK PAMIĘCI POLEGŁYCH PARTYZANTÓW W ŻABNICY

Żabnica szlak niebieski

Z parkingu wyszliśmy na główną drogę i szliśmy na południe około 50 metrów, aż doszliśmy do Dzwonnicy loretańskiej widocznej na zdjęciu. Następnie przeszliśmy przez jezdnię i weszliśmy w ulicę Graniczną po prawej stronie. Minęliśmy sklep spożywczy, a potem skręciliśmy w lewo w ulicę Turystyczną. Może wydawać się skomplikowane, ale szlak niebieski jest dobrze oznakowany 😉

DZWONNICA LORETAŃSKA W ŻABNICY

Turyści, dziecko z tatą, szlak niebieski Żabnica, ulica Turystyczna

Po skręcie w ulicę Turystyczną początkowo szliśmy asfaltem, minęliśmy ostatnie zabudowania i weszliśmy na ścieżkę prowadzącą w górę polany.

Szeroka droga na szlaku niebieskim w Żabnicy, ulica Turystyczna

Po około 200 metrach szlak niebieski wszedł na leśną ścieżkę, która z każdym krokiem stawała się coraz bardziej stroma.

Droga leśna, szlak niebieski ŻabnicaSzeroka droga leśna na szlaku niebieskim w Żabnicy, lasLeśna ścieżka oświetlona przez letnie słońce, Beskid Żywiecki Turyści, leśna ścieżka na szlaku niebieskim w Żabnicy, słoneczne popołudnie

1,1 km – szlak niebieski wyprowadził nas na obszerną polanę. Wspinając się coraz wyżej, mieliśmy okazję podziwiać przepiękne panoramy Beskidów (Beskid Mały, Beskid Śląski), które wyłaniały się na horyzoncie. Każdy krok w górę polany odkrywał przed nami nowe, zapierające dech w piersiach widoki, sprawiając, że wędrówka była prawdziwą przyjemnością (mimo bardzo stromego podejścia 😉).

Widok ze szlaku niebieskiego, Żabnica, polana, góryWidok rozciągający się z niebieskiego szlaku w Żabnicy, polana, góry

Pnąca się w górę ścieżka na szlaku niebieskim z Żabnicy, polanaWidok rozciągający się z niebieskiego szlaku w Żabnicy, polana, góryTuryści - dziecko z tatą, ścieżka prowadząca w górę polany, krajobraz górski, szlak niebieski ŻabnicaPolana widokowa na niebieskim szlaku z Żabnicy, Beskid Żywiecki, niebieskie niebo, letnie popołudnie Oznaczenie szlaku niebieskiego, drzewo

Oznaczenie szlaku niebieskiego, drzewo, w tle krajobraz górskiBeskidzka polana, szlak niebieski z ŻabnicyDziecko, polana na niebieskim szlaku, okolice szczytu Prusów

1,5 km – doszliśmy do Palenicy. Szlak niebieski odbił lekko w lewo prowadząc nas na szeroką, kamienistą drogę biegnącą wzdłuż ogrodzenia. Droga ta delikatnie pięła się ku górze, oferując łagodne, ale wyczuwalne wzniesienie. Dopiero na tym odcinku spotkaliśmy pierwszych tego dnia turystów.

Dziecko, szeroka i kamienista droga prowadząca wzdłuż ogrodzenie, szlak niebieski, ŻabnicaOznaczenie szlaku niebieskiego, ogrodzenie

Naparstnica w Beskidach

Hala Borucz i szczyt Borucz (Ostry Wierch)

Widok na Halę Borucz w Beskidzie Żywieckim, szlak niebieski

2,5 km – szeroka droga doprowadziła nas do szczytu Borucz i przepięknej Hali Borucz.

Szczyt Borucz, znany również jako Ostry Wierch, wznosi się na wysokości 805 metrów n.p.m. Na jego grzbiecie rozciąga się dawna hala pasterska, której urok dodatkowo podkreślają szałasy. Wędrując w górę tej malowniczej hali można zanurzyć się w niepowtarzalnym klimacie Beskidu Żywieckiego. Jak dla mnie, to jedno z bardziej malowniczych miejsc na naszej trasie. Spędziliśmy dłuższą chwilę na Hali Borucz rozkoszując się widokami, następnie mieliśmy do pokonania strome podejście w górę hali.

Borucz Żabnica zdjęcia

Widok na Halę Borucz w Beskidzie ŻywieckimDziecko na szlaku niebieskim idące w górę Hali Borucz w Beskidzie Niebieskim, letnie popołudnie Uśmiechnięte dziecko, Hala Borucz w Beskidzie Żywieckim, w tle szałas pasterskiSzałas pasterski, Hala Borucz w Beskidzie Żywieckim, drewniane ogrodzenie, niebieskie niebo Szałas pasterski, Hala Borucz w Beskidzie Żywieckim, widok na beskidzkie szczyty, letnie popołudnie Szałas pasterski, Hala Borucz w Beskidzie Żywieckim, zielona trawa, niebieskie niebo, w tle beskidzkie szczyty Turyści - dziecko z tatą, Hala Borucz w Beskidzie Żywieckim latem, w tle szałas pasterskiKrajobraz górski, szlak niebieski - Hala Borucz w Beskidzie ŻywieckimŚcieżka prowadząca w górę Hali Borucz, lato w Beskidzie ŻywieckimKrajobraz górski, szlak niebieski - Hala Borucz w Beskidzie ŻywieckimWidok na Beskidy z góry Hali Borucz w Beskidzie Żywieckim

Na górze Hali Borucz są drewniane ławeczki i stół, jest również drogowskaz informujący, że szlakiem niebieskim do Hali Boraczej jest stąd godzina drogi.

My kontynuowaliśmy wędrówkę na Prusów niebieskimi znakami, do pokonania mieliśmy dość długie (około 400-500 metrów) i strome podejście. Upał wcale nie ułatwiał nam wspinaczki 😋

Drogowskaz, szlak niebieski Hala Boracza Schronisko PTTK 1 godzinaSzeroka, pnąca się w górę droga leśna na szlaku niebieskim idącym na Halę BoracząWidok rozciągający się z niebieskiego szlaku na Halę BoracząDziecko na niebieskim szlaku (okolice szczytu Prusów), las, szeroka droga leśna

Góra Prusów

3,7 km – dotarliśmy na grzbiet Prusowa, który powitał nas malowniczymi widokami i spokojem górskiej przyrody. Wędrując wzdłuż grzbietu, cieszyliśmy się każdym krokiem. Po pewnym czasie dotarliśmy do rozległej polany widokowej, gdzie postanowiliśmy zrobić sobie piknik. Miejsce to było idealne na chwilę wytchnienia w ciszy i z dala od zgiełku.

Z polany podziwialiśmy szczyty należące do Beskidu Małego, Beskidu Śląskiego oraz Beskidu Żywieckiego. A przy odrobinie szczęścia, na horyzoncie można zobaczyć również słowacką Małą Fatrę.

Prusów wysokość

Prusów położony jest 1010 m n.p.m.

Szeroka droga, okolice szczytu PrusówOznaczenie szlaku niebieskiego, polana poniżej szczytu PrusówKrajobraz górski, polana poniżej szczytu Prusów w Beskidzie ŻywieckimPolana z widokiem na Beskidy okolice góry Prusów

Z Prusowa można kontynuować wędrówkę szlakiem niebieskim na Halę Boraczą (około 2 km).

HALA BORACZA W BESKIDZIE ŻYWIECKIM

Inne szlaki w Beskidzie Żywieckim: BESKID ŻYWIECKI

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic