Szarcula wieża widokowa i Dorkowa Skała

Widok rozciągający się z wieży widokowej pod szczytem Szarcula

Po powrocie z urlopu na Mazurach zdecydowaliśmy się na krótką wycieczkę do Istebnej. Tego dnia pogoda w Beskidach nie była za pewna, w każdej chwili mogło zacząć padać. Zdecydowaliśmy się na krótkie szlaki w Beskidzie Śląskim, wybraliśmy się na wieżę widokową pod szczytem Szarcula i na Dorkową Skałę. Następnie wróciliśmy na parking i udaliśmy się w przeciwnym kierunku na szczyt Kubalonka. Do Istebnej z Bielska-Białej jechaliśmy przez Szczyrk i Wisłę, trzeba przyznać, że w tych miasteczkach w wakacje wypoczywa sporo turystów. Co ciekawe na szlakach w Istebnej było luźno.

Trasa: Istebna Przełęcz Szarcula (szlak czerwony) – wieża widokowa pod szczytem Szarcula – Dorkowa Skała – powrót tą samą trasą

Data: 6 lipca 2024

Dystans: około 1,5 km (w dwie strony)

Czas trwania: około 15 min (sam przemarsz z dziesięcioletnim dzieckiem w dwie strony)

Przełęcz Szarcula parking

Samochód można zostawić na bezpłatnym parkingu leśnym w Istebnej. Parametry GPS parkingu podaję poniżej.

Parametry GPS parkingu – Przełęcz Szarcula, Istebna: 49.5968392N, 18.9286650E

Szarcula parking w Istebnej
ISTEBNA, SZARCULA PARKING

Z parkingu w Istebnej kierowaliśmy się szlakiem czerwonym prowadzącym docelowo na Baranią Górę.

Szliśmy drogą asfaltową. Po około 100 m szlak czerwony skręcił w lewo i prowadził nas lekko w górę.

Schemat szlaków turystycznych, Szarcula, Istebna

Szeroka i asfaltowa droga, Istebna

500 m- z szerokiej asfaltowej drogi skręciliśmy w lewo (UWAGA! skręt łatwo przegapić, nie jest oznaczony, skręca się mniej więcej na wysokości Dorkowej Skały) na wąską ścieżkę leśną, która po chwili doprowadziła nas pod samą wieżę widokową.

Wąska ścieżka leśna prowadząca do wieży widokowej pod szczytem Szarcula

Szarcula wieża widokowa

Wieża widokowa znajduje się pod szczytem Szarcula (803 m n.p.m.). Jej konstrukcja jest drewniana i prowadzą na nią wygodne, ale dość strome schody. Na wieży jest tabliczka z napisem: WCHODZISZ NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ.

Szarcula, wieża widokowa, tabliczka wchodzisz na własną odpowiedzialność

Mimo, że wieża pod szczytem Szarcula nie należy do wysokich, rozciąga się z niej przepiękny widok na Jezioro Czerniańskie w Wiśle Czarne, Pałac Prezydencki w Wiśle oraz na szczyty należące do Beskidu Śląskiego.

Szarcula wieża widokowa
WIEŻA WIDOKOWA POD SZCZYTEM SZARCULA

Szarcula wieża widokowa, uśmiechnięty turysta

Szarcula, widok z wieży widokowej

Widok rozciągający się z wieży widokowej pod szczytem Szarcula

Szarcula, widok z więzy widokowej

Krajobraz górski, widok z wieży widokowej pod szczytem Szarcula

Po zejściu z wieży widokowej pod szczytem Szarcula wróciliśmy na szeroką, asfaltową drogę i od razu zeszliśmy z niej na ścieżkę. Kierowaliśmy się wąską, leśną ścieżką wprost na Dorkową Skałę, która jest doskonale widoczna ze wspomnianej drogi.

Dziecko, las, Dorkowa Skała

Dorkowa Skała

Po chwili dotarliśmy do imponującej, kilkumetrowej wychodni skalnej, która znajduje się pod szczytem Szarculi na wysokości 730 m n.p.m.

Dorkowa Skała od 1958 roku ma status pomnika przyrody nieożywionej  i położona jest w granicy Parku Krajobrazowego Beskidu Śląskiego. Otoczona jest pięknym lasem, miejsce to jest bardzo klimatyczne.

Dorkowa Skała w Beskidzie Śląskim
DORKOWA SKAŁA W BESKIDZIE ŚLĄSKIM
Uśmiechnięte dziecko, szlak czerwony, DORKOWA SKAŁA W BESKIDZIE ŚLĄSKIM

Wieża widokowa pod szczytem Szarcula i Dorkowa Skała to łatwo dostępne miejsca w Beskidzie Śląskim, oferujące zapierające dech widoki. Spacer w te rejony to prawdziwa gratka dla miłośników fotografii.

Po zejściu na parking udaliśmy się w przeciwnym kierunku na kolejną wieżę widokową na Kubalonce.

Opis tej trasy znajdziesz tutaj: Kubalonka szlak z Przełęczy Szarcula – wieża widokowa

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic