Lubogoszcz z Mszany Dolnej – szlak zielony z dzieckiem

Drogowskaz, Lubogoszcz szlak zielony na szczyt góry

Drugi dzień pobytu w Mszanie Dolnej zaczęliśmy od cudownej wycieczki szlakiem zielonym na Lubogoszcz. To był kolejny bardzo upalny sierpniowy dzień, już z samego rana przywitały nas ciepłe promienie słońca. Trasa, którą Wam przedstawię jest momentami naprawdę stroma, a jak wiadomo upał wcale nie ułatwia 'wspinaczki’. Na szczęście cień, jaki rzucały wysokie drzewa porastające zbocza szczytu Lubogoszcz, przynosiły przyjemny chłód i chwilową ulgę. Co jakiś czas mijaliśmy małe polanki, skąpane w słońcu. Co więcej wybierając trasę na Lubogoszcz z Mszany Dolnej można nacieszyć się spokojną wędrówką po beskidzkim lesie, z dala od tłumów. Podczas wędrówki towarzyszył nam dźwięk ptaków, szum liści smaganych przez letni wiatr i odgłosy mieszkających w lesie zwierząt.

Trasa: Mszana Dolna (szlak zielony) – Lubogoszcz – powrót tą samą trasą

Data wycieczki: 13 sierpnia 2024

Dystans: około 11 km

Czas trwania: około 3,5 godz. (sam przemarsz w dwie strony)

Mszana Dolna parking

Mszana Dolna, parking przy szlaku zielonym na Lubogoszcz

Samochód zostawiliśmy na bezpłatnym parkingu przy ulicy Jana Matejki w Mszanie Dolnej. W dniu naszej wycieczki wolnych miejsc było tu pod dostatkiem.

Parametry GPS parkingu – Trasa na Lubogoszcz, Mszana Dolna: 49°40’46.1″N 20°05’12.3″E

Mszana Dolna szlak zielony

Z parkingu ruszyliśmy ul. Jana Matejki w stronę cmentarza. Po około 200 m skręciliśmy w prawo na ul. Ks. Józefa Stabrawy i kierowaliśmy się wzdłuż kamiennego muru cmentarza parafialnego.

Droga, zabudowania, Mszana DolnaTabliczka ul. Ks. Józefa Stabrawy w Mszanie Dolnej

Tabliczka pamiątkowa na murze Ks. Józefa Stabrawy w Mszanie Dolnej
TABLIC PAMIĄTKOWA KS. JÓZEFA STABRAWY NA MURZE CMENTARZA PARAFIALNEGO W MSZANIE DOLNEJ

Turysta z dzieckiem idący wzdłuż muru na ul. Ks. Józefa Stabrawy w Mszanie Dolnej

0,35 km – doszliśmy do końca cmentarnego muru, skręciliśmy w prawo. Weszliśmy na szlak zielony, który miał nas doprowadzić na szczyt Lubogoszcz. Szliśmy w górę ul. Leśnej.

Dziecko, droga, szlak zielony w Mszanie Dolnej

1 km – szlak zielony skręcił w prawo. Po drodze mijaliśmy liczne zabudowania, polanki, był to odcinek nieco bardziej stromy, ale wciąż wygodny.

Dziecko na zielonym szlaku w Mszanie Dolnej

Tablica informacyjna w Mszanie Dolnej - Góra Lubogoszcz
TABLICA INFORMACYJNA NA SZLAKU ZIELONYM W MSZANIE DOLNEJ – GÓRA LUBOGOSZCZ

Strome podejście wzdłuż drogi na zielonym szlaku na Lubogoszcz z Mszany Dolnej, dzieckoŚliwka mirabelkaTurysta z dzieckiem na zielonym szlaku na Lubogoszcz z Mszany Dolnej, asfaltowa droga

1,9 km – szlak zielony skręcił lekko w lewo i prowadził nas asfaltową drogą. Ruch do tej pory był niewielki, minęło nas dosłownie kilka samochodów. Wędrówkę urozmaicały nam malownicze widoki na polanki oraz okoliczne góry.

Rozwidlenie drogi na zielonym szlaku na LubogoszczDrogowskaz, Lubogoszcz szlak zielony na szczyt góryTurysta z dzieckiem, droga asfaltowa, szlak zielony - Mszana DolnaMszana Dolna, asfaltowa droga na zielonym szlaku na Lubogoszcz, niebieskie nieboWidok rozciągający się z zielonego szlaku na LubogoszczSzeroka i asfaltowa droga na zielonym szlaku na Lubogoszcz, Mszana DolnaDziecko z tatą na zielonym szlaku w Mszanie Dolnej, droga asfaltowaDziecko z tatą, asfaltowa droga, zielony szlak na Lubogoszcz, Mszana DolnaDziecko na kamienistej, leśnej drodze - szlak zielony na Lubogoszcz

2,7 km – kończy się asfalt, nawierzchnia zmienia się w kamienistą. Po około 100 metrach doszliśmy do leśnego szlabanu, przy którym skręciliśmy w prawo. Miejsce to nie jest oznaczone. Co więcej na mapach turystycznych szlak wyraźnie prowadzi prosto za szlaban. Intuicyjnie skręciliśmy w prawo i faktycznie odnaleźliśmy oznaczenia szlaku zielonego. Oznaczenia tutaj wyglądały nieco inaczej, jakby były tymczasowe. Leśna ścieżka pięła się tu w górę.

Pnąca się w górę szeroka droga leśna na szlaku zielonym na Lubogoszcz

3,1 km – szlak zielony z szerokiej drogi leśnej skręca w lewo (brak widocznego oznaczenie skrętu). To tutaj zaczyna się najbardziej strome i najdłuższe (500 m) podejście na szlaku zielonym na Lubogoszcz. Dodatkowo na ścieżce jest dużo luźnych kamieni. Szczególną ostrożność należy zachować tu podczas schodzenia w dół.

Rozwidlenie na szlaku zielonym na Lubogoszcz z Mszany Dolnej, szlak zielony - skręt w lewo, dziecko z tatąLas, stroma i kamienista droga, szlak zielony na Lubogoszcz z Mszany DolnejTurysta z dzieckiem, strome i kamieniste podejście na szlaku zielonym na Lubogoszcz z Mszany DolnejUśmiechnięte dziecko z tatą, las, szlak zielony z Mszany Dolnej na Lubogoszcz

Grzyb prawdziwek

Las, stroma i kamienista droga, szlak zielony na Lubogoszcz z Mszany Dolnej

3,6 km – strome podejście na szlaku zielonym wyprowadziło nas na szeroką drogę leśną, skręciliśmy w lewo. Droga prowadziła nas tu lekko w górę.

Szeroka leśna droga na zielonym szlaku na Lubogoszcz, Mszana Dolna

3,9 km – droga złagodniała, wyszliśmy na moment z gęstego lasu.

Widok rozciągający się z zielonego szlaku na LubogoszczMotyl, Dostojka malinowiecMotyl, Dostojka malinowiec

Po chwili droga się rozwidliła, należy wybrać tu ścieżkę idącą w prawo. Szlak zielony prowadził nas w górę kamienistą ścieżką. Nie brakowało tu leśnych zwierzątek, byliśmy przez nie cały czas obserwowani.

Rozwidlenie na szlaku zielonym na Lubogoszcz z Mszany Dolnej, szlak zielony - skręt w lewoŚcieżka leśna na szlaku zielonym na LubogoszczTurysta z dzieckiem, strome podejście przez las szlakiem zielonym na Lubogoszcz

4,9 km – po wdrapaniu się na górę szlak zielony skręcił w prawo. Tutaj dołączył do nas szlak czerwony (Mały Szlak Beskidzki).

Idąc w lewo dojdzie się do KSOS Bazy Szkoleniowo – Wypoczynkowej „Lubogoszcz”.

Turysta z dzieckiem, droga leśna, miejsce skrętu szlaku zielonego na Lubogoszcz w prawoDrogowskaz Lubogoszcz BazaDrzewo, oznaczenie szlaku czerwonego i szlaku zielonego, Lubogoszcz w Beskidzie Wyspowym

Lubogoszcz w Beskidzie Wyspowym

Tabliczka oznaczająca szczyt Lubogoszcz w Beskidzie Wyspowym

5,1 km – Lubogoszcz wznosi się na wysokość 968 m n.p.m. Szczyt ten jest zalesiony i nie rozciągają się z niego żadne widoki. Co nas bardzo cieszyło, ponieważ mogliśmy odpocząć od słońca. Nie brakuje tu ławek, stołów, jest również miejsce na ognisko. Uwagę przyciąga metalowy krzyż, tablica upamiętniająca związanego z Beskidem Wyspowym -Andrzeja Cyrwusa oraz dwie beskidzkie ławeczki – Ławka Józefa i Julii oraz Ławka Marii. Na szczycie Lubogoszcz spędziliśmy dłuższą chwilę.

Szczyt Lubogoszcz w Beskidzie Wyspowym
Metalowy krzyż na szczycie Lubogoszcz w Beskidzie Wyspowym
METALOWY KRZYŻ – LUBOGOSZCZ W BESKIDZIE WYSPOWYM

Rodzina na górze Lubogoszcz w Beskidzie Wyspowym

Kubek z kawą, plecak turystyczny, drewniany stół na szczycie Lubogoszcz w Beskidzie Wsypowym

Ławka Józefa i Julii – Lubogoszcz w Beskidzie Wyspowym

Ławka Józefa i Julii na szczycie Lubogoszcz w Beskidzie Wyspowym
ŁAWKA JÓZEFA I JULII – LUBOGOSZCZ W BESKIDZIE WYSPOWYM

Ławka Marii – Lubogoszcz w Beskidzie Wyspowym

Ławka Marii - Lubogoszcz w Beskidzie Wyspowym

Zejście na parking w Mszanie Dolnej poszło nam sprawnie. Słońce nie odpuszczało… To była doskonała okazja, aby wieczorem wybrać się jeszcze na zachód słońca w Beskidzie Wyspowym. Relację z tej wycieczki znajdziesz tutaj: Polczakówka wieża widokowa – Rabka-Zdrój

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic