Zielony Staw Kieżmarski zimą – szlak

Piesek odpoczywający na stole, w tle Tatry, Zielony Staw Kieżmarski zimąBajkowa sceneria  Zielonego Stawu Kieżmarskiego  położonego w  słowackich Tatrach Wysokich  oczarowała nas latem tak bardzo, że nie mogliśmy się oprzeć przed  zimowym  wyjazdem nad  Zielone Pleso.  Choć  szlak żółty  nie należy do najkrótszych nie występują na nim jakieś większe trudności. Oczywiście do zimowej wyprawy w Tatry  zawsze trzeba się odpowiednio przygotować. Przede wszystkim przed samym wyjazdem należy sprawdzić aktualne prognozy pogody. Do plecaka warto wrzucić: latarkę, termos z ciepłym piciem, nakładki antypoślizgowe na buty / raki oraz dodatkową odzież. Warto również pamiętać, że zimą czas przejścia lubi się wydłużyć (wszystko jest zależne od panujących warunków na szlaku). Robi się szybciej ciemno niż latem – pamiętaj o tym planując zimowe wyjścia w góry – nie tylko w Tatry 😉  Wybierając się do naszych sąsiadów należy pamiętać o  ubezpieczeniu,  które turysta jest zobowiązany wykupić we własnym zakresie (więcej informacji na końcu wpisu). Tyle drogą wstępu. Pozwólcie teraz, że zabiorę Was do magicznego miejsca, które bez wątpienia skradnie Wasze serca… Nasze skradło… ❤

Kolekcjonuj piękne chwile, nie rzeczy.  ~ Paulo Coelho

Trasa: Parking Biała Woda (szlak żółty) – Rozdroże nad Matlarami – Salviovy Prameń – Kovalcikova Polana – Chata przy Zielonym Stawie – Zielony Staw Kieżmarski – powrót tą samą trasą

Data: 25 luty 2020

Dystans: 17.80 km

Czas trwania: 4:10 h (sam przemarsz z pięcioletnim dzieckiem)

Minimalne wzniesienie: 955 m

Maksymalne wzniesienie: 1591 m

UWAGA! Przed wyjazdem wykup ubezpieczenie

Budzik zadzwonił kilka minut po 3:00, to był jednodniowy wyjazd w  Tatry Słowackie.  Z  Bielska – Białej  na  Słowację  wyruszyliśmy o samym świcie. Kierowaliśmy się na  drogę numer 49 w Jurgowie,  która doprowadziła nas do przejścia granicznego. Z samochodu podziwialiśmy zimowe widoki na   Tatry Wysokie.  Ten odcinek trasy zawsze robi na nas piorunujące wrażenie.

Parking Biała Woda Słowacja

Naszym celem był parking, który położony jest w  Dolinie Białej Wody.  Do dyspozycji turystów jest tu naprawdę sporo miejsc. O ile zimą nie mieliśmy problemów z zaparkowaniem samochodu, to latem trzeba być tu stosunkowo wcześnie, aby załapać się na wolną miejscówkę.

Parametry parkingu GPS
Parametry GPS parkingu: 49.187394, 20.292161

Parking Biała Woda cennik

Cały dzień postoju na parkingu  Biała Woda  to koszt  10 EURO . Cena jest dość wysoka, jak na parking w  Tatrach Słowackich.  Przykładowo w  Rohackiej Dolinie  (Rohacka Dolina szlaki)  cena za całodniowy postój jest o połowę niższa (3 EURO).  Nie dziwi nas to, ponieważ jest tu o wiele mniej miejsc niż we wspomnianej powyżej dolinie.

Przebieramy buty, zakładamy czapki, plecaki i kierujemy się wzdłuż parkingu. Wchodzimy na nasz  żółty szlak.  W oczy rzuca się drewniana wiata oraz typowa dla  Tatr Słowackich  żółta tabliczka z napisem:  Biała Woda – 925 m n.p.m.  Z drogowskazu dowiadujemy się, że do  Chaty nad Zielonym Stawem  czeka nas około 3 godziny drogi.Żółta tablica przy parkingu Biała Woda 925 m n.p.m. Słowacja przy żółtym szlaku na Zielony Staw Kieżmarski

Przy tabliczce skręcamy w lewo.  Mijamy znajdującą się po prawej stronie szlaku toaletę TOI TOI.  Przed nami jest szeroka i bardzo wygodna droga. Śnieg jest zbity, dzięki czemu nasz synuś może od samego początku jechać na swoich sankach. Zimą zawsze zabieramy je ze sobą na szlak. Sami zaopatrzamy się w „dupolotki” 😋 Raki tym razem się nie przydały – większego oblodzenia na szlaku brak. Po drodze przypominamy sobie naszą letnią wyprawę nad  Zielony Staw Kieżmarski  i tłumy ludzi, które tu były…  Miejsce jest nie do poznania. Na tym odcinku szlaku towarzyszy nam wspaniały widok na zaśnieżoną   Tatrzańską Łomnicę  oraz   Kieżmarski Szczyt.Biała Woda, Słowacja, żółty szlak prowadzący do Zielonego Stawu Kieżmarskiego, lewwej stronie drewniana wiataTurysta ciągnący na sankach dziecko, szeroka droga, widok na Tatry, Biała WodaSzeroka, zaśnieżona droga - żółty szlak prowadzący nad Zielony Staw KieżmarskiZadowolony mały turysta - dziecko na żółtym szlaku idącym nad Zielony Staw Kieżmarski, zima

Mamy za sobą 1.75 km, droga jest leśna i w końcu zaczyna iść lekko w górę. Maszerujemy wzdłuż  potoku Biała Woda Kieżmarska.Zaśnieżona leśna droga w Tatrach Słowackich

Rozdroże nad Matlarami

Żółta tablica w Tatrach Słowackich - Rozdroże nad Matlarami - 1020 m n.p.m.

Po około 250 metrach (2 km)  naszym oczom ukazuje się kolejna żółta tabliczka z napisem: Razcestie nad Matliarmi   (Rozdroże nad Matlarami).  Znajdujemy się  1020 m n.p.m.  Od rozdroży kierujemy się nadal leśną drogą. Zalegający na szlaku śnieg jest zbity i coraz bardziej zmrożony.Turyści - dziecko z tatą idący szeroką drogą leśną, zimowa sceneria, Słowackie Tatry

Turysta ciągnący sanki z dzieckiem na niebiesko - żółtym szlaku w Tatrach Słowackich, most prowadzący nad potokiem Biała Woda KieżmarskaPo 700 metrach (2.70 km) dochodzimy do drewnianego mostu, który prowadzi nad potokiem   Biała Woda Kieżmarska.  Latem, tuż za mostem można odpocząć na drewnianych ławkach przy stoliku.Ośnieżone skały, drewniany most nad potokiem   Biała Woda Kieżmarska w Tatrach Słowackich

Dziecko na drewnianym mostku prowadzący nad potokiem  Biała Woda Kieżmarska w Tatrach Słowackich, zimowa sceneriaMężczyzna ciągnący dziecko siedzące na drewnianych sankach, Tatry Słowackie

Salviovy Prameń

Żółta tablica w Tatrach Wysokich na Słowacji z napisem - Rozdroża Salviovy Prameń ( Razcestie Salviovy Pramen) -  1200 m n.p.m. zima

3.50 km dochodzimy do drogowskazu znajdującego się na  Rozdrożach Salviovy Prameń ( Razcestie Salviovy Pramen) –  1200 m n.p.m.  Z drogowskazu dowiadujemy się, że do  Chaty nad Zielonym Stawem  mamy jeszcze 2 godziny i 5 minut drogi. Tutaj nasz  żółty szlak  skręca w lewo, wchodzimy na drewniany mostek.Turystka stojąca na drewnianym, zasypanym przez śnieg moście, podziwiająca potok przepływający niopodal miejsca noszącego nazwę - Rozdroże Salviovy Prameń w Tatrach SłowackichWidok na potok z drewnianego mostu na żółtym szlaku do chaty nad Zielonym Stawem

Turysta, dziecko siedzące na drewnianych sankach, zaśnieżony most - Żółta tablica w Tatrach Wysokich na Słowacji z napisem - Rozdroża Salviovy Prameń

Za mostkiem ponownie wchodzimy na leśną ścieżkę. Latem na tym odcinku szlaku zalega sporo kamieni. Zaczyna się typowo  tatrzański szlak.  Zimą, przy takich doskonałych warunkach, na jakie udało się nam trafić idzie się całkiem przyjemnie.Zima, droga leśna

Kovalcikova Polana

Żółta tablica w Tatrach Słowackich (Słowacja) z napisem Kovalcikova Polana - 1226 m n.p.m. las, zimowa sceneriaOd parkingu przeszliśmy 4 km. Dochodzimy do słupa z żółtą tabliczką z napisem:   Kovalcikova Polana – 1226 m n.p.m.  Według drogowskazu do  Chaty nad Zielonym Plesem żółtymi znakami  mamy jeszcze 1:50h drogi. Jako ciekawostkę dodam, że można stąd dojść  szlakiem niebieskim  do popularnego wśród turystów  Łomnickiego Stawu ( Skalnate Pleso) – 1 godzina 45 minut.

My kierujemy się nadal  żółtym szlakiem  szeroką, wygodną drogą.Kovalcikova Polana w Tatrach Wysokich na Słowacji, ścieżka idąca przez las, turysta ciągnący dziecko na sankach

Dotychczas przeszliśmy ponad 4.50 km. Wychodzimy z lasu i zza drzewa wyłaniają się widoki na zaśnieżone tatrzańskie szczyty. Mijają nas pojedynczy turyści.Mężczyzna ciągnący drewniane sani, idący zaśnieżoną ścieżką w Tatrach Słowackich, na niebie słońce, gęste chmury

Mały turysta - dziecko w goglach, Tatry Słowackie zimą, w tle tatrzańskie szczyty

Szlak żółty w Tatrach Wysokich na Słowacji prowadzący nad Zielony Staw Kieżmarski, zima, turyści, widok na tatrzańskie szczytyŻółty szlak nad Zielony Staw Kieżmarski zimą, dziecko idące zaśnieżoną ścieżkąTurysta z sankami, dziecko, zimowy szlak nad Zielony Staw Kieżmarski, zaśnieżone TatryZimowy krajobraz z żółtego szlaku nad Zielony Staw Kieżmarski, ścieżka, chmuryTuryści odpoczywający na leśnej ścieżce na żółtym szlaku idącym nad Zielony Staw Kieżmarski, drewniana chataAplikacja wskazuje, że przeszliśmy 6.15 km. Na naszej drodze pojawia się kolejny drewniany most prowadzący nad  Zielonym Potokiem.Drewniany most zasypany przez śnieg prowadzący nad  Zielonym Potokiem, Tatry Wysokie, z mostu widoczne tatrzańskie szczyty

Zaśnieżone tatrzańskie szczyty w Dolinie KieżmarskiejDalej wędrujemy przyjemną drogą wiodącą wzdłuż potoku.Turysta ciągnący sanki z dzieckiem przez drewnianey most prowadzący nad  Zielonym Potokiem, zimaMożemy nacieszyć oczy coraz to piękniejszymi widokami na  tatrzańskie szczyty. To był naprawdę zjawiskowy spektakl, kiedy chmury oplatały skalne, ośnieżone szczyty. Powoli, na tym odcinku wyłania się w oddali budynek Chaty nad Zielonym Stawem.Szczęśliwa rodzinka w Tatrach Wysokich na Słowacji, zima, w oddali widoczny budynek chaty nad Zielonym Stawem Kieżmarskim, zaśnieżone szczyty TatrDziecko ciągnące mamę na sankach, Tatry Wysokie w zimowej odsłonie

Turystka na tle zaśnieżonych Tatr Wysokich, Słowacja

Okolice Zielonego Stawu, tatrzańskie szczyty wynurzające się zza gęstych chmurWierzchołek Tatr wynurzający się zza chmurOkolice Zielonego Stawu Kieżmarskiego, zima, Tatry wynurzające się zza chmur. W oddali widoczne jest Schronisko nad Zielonym StawemWidok na Tatry wynurzające się zza gęstych chmur, okolice schroniska nad Zielonym Stawem Kieżmarskim

Tatry Wysokie - okolice Zielonego Stawu Kieżmarskiego, zimowa sceneria, chmuryZimowe Tatry oplecione przez chmuryTatry Wysokie w chmurach, zimaTurysta na tle zaśnieżonych Tatr Wysokich, w tle widać schronisko nad Zielonym Stawem Kieżmarskim

Latem do  Schroniska nad Zielonym Stawem Kieżmarskim  idziemy nadal kierując się  żółtym szlakiem  -wąską dróżką, następnie przechodzimy przez drewniany mostek. Zimą natomiast jest wyznaczona do schroniska inna droga – skręcamy ze szlaku w prawo i kierujemy się wprost nad  Zielony Staw Kieżmarski.

Żółta tabliczka z napisem - WINTER TRAIL - żółty szlak nad Zielony Staw Kieżmarski, ścieżka do schroniska wyznaczona zimą

Dolina Kieżmarska zimą

Schronisko nad Zielonym Stawem

Żółta tablica w Tatrach Słowackich stojąca przy schronisku nad Zielonym Stawem Kieżmarskim, zima

Mamy za sobą niespełna 9 kilometrów (8.90 km) i jesteśmy na miejscu.  Chata nad Zielonym Stawem Kieżmarskim  leży 1551 m n.p.m.  w  Dolinie Zielonej Kieżmarskiej.  Budynek schroniska położony jest  na wschodnim brzegu Zielonego Stawu,  nad którym wznoszą się  tatrzańskie szczyty.  Patrząc na lewo podziwiamy  Czarny Szczyt ,  Jastrzębią Turnię.  Na prawo natomiast tuż obok chaty widzimy   Rzerzuchowe Turnie.  Ogólnie rzecz biorąc rozciągają się stąd doskonałe widoki na  Tatry Wysokie. Drewniany budynek - chata nad Zielonym Stawem Kieżmarskim stojący pod tatrzańskimi szczytami, zimaŚciana budynku schroniska w Tatrach Słowackich, biała tabliczka z napisem Chata przy Zielonym Stawie 1550 m n.p.m., zimowa poraChcę Wam przedstawić jednego z gospodarzy  schroniska nad Zielonym Stawek Kieżmarskim.  Czyż nie jest słodki?Piesek odpoczywający na stole, w tle Tatry, Zielony Staw Kieżmarski zimąPiesek leżący na drewnianym stole przy Schronisku nad Zielonym Stawem Kieżmarskim, zima, zaśnieżone szczyty Tatrzańskie

Turystka, pies leżący na drewnianym stole, dziecko, Tatry Wysokie na Słowacji, po prawej stronie widoczny kawałek budynku chaty położonej nad Zielonym Stawem Kieżmarskim

Uśmiechnięte dziecko przy budynku schroniska nad Zielonym Stawem Kieżmarskim zimąZasypany przez śnieg budynek schroniska nad Zielonym Stawem Kieżmarskim, w tle tatrzańskie szczyty

Zasypany śniegiem budynek chaty leżącej nad Zielonym Stawem Kieżmarskim, Tatry za chmuramiWidok z okolic schroniska nad Zielonym Stawem Kieżmarskim na zaśnieżone Tatry Wysokie wynurzające się zza chmurTatry Wysokie - Słowacja, tatrzańskie szczyty pokryte śniegiem wynurzające się zza chmurTatry widoczne z okolic schroniska nad Zielonym Stawem Kieżmarski,. zima

Dziecko w Tatrach Wysokich na Słowacji zimową porą

Uśmiechnięte dziecko na tarasie przy chacie nad Zielonym Stawem Kieżmarskim, w tle ośnieżone tatrzańskie szczytyWidok na zaśnieżone tatrzańskie szczyty z okolic chaty na Zielonym Stawem Kieżmarskim

Latem nie było szans wejść odpocząć w  Schronisku nad Zielonym Stawem Kieżmarskim.  Kolejka ciągnęła się aż zza drzwi chaty. Zimą bez problemu mogliśmy się ogrzać w środku. Wolnych miejsc było pod dostatkiem. Na ścianach wiszą wspaniałe zdjęcia kozic oraz świstaków. Chata oferuje turystom nocleg w pokojach dwuosobowych oraz wieloosobowych (do 12 osób).

Schronisko nad Zielonym stawem adres

Chata pri Zelenom plese
059 60 Tatranská Lomnica

Dziecko w schronisku nad Zielonym Stawem Kieżmarskim w Tatrach Wysokich na Słowacji, na ścianie obrazy świstaka oraz górskich kozic

Mały turysta w chacie przy Zielonym Stawie w słowackich Tatrach opierający się o wykończoną drewnem ścianę, nad drzwiami wiszą zdjęcia kozic

Przed budynkiem schroniska jest taras, z którego latem można podziwiać Zielony Staw Kieżmarski. Zimą staw jest pokryty grubą warstwą śniegu 💙Widok z tarasu przy schronisku nad Zielonym Stawem Kieżmarski, rzeźbiony z drewna anioł, zimowa pora,Turystka ciągnąca dziecko na sankach, taras przy budynku chaty nad Zielonym Stawem Kieżmarskim, zima, w oddali widoczne zaśnieżone szczytyDrewniany, rzeźbiony anioł na tarasie przy schronisku nad Zielonym Stawem Kieżmarskim, ośnieżone TatrySzczęśliwy mały turysta - dziecko w goglach siedzące na drewnianych sankach, Słowacja, Tatry WysokieTurystka siedząca na sankach, szczęśliwe dziecko na tarasie przy schronisku nad Zielonym Stawem Kieżmarskim zimąDziecko, Tatry Wysokie na Słowacji, zima, okolice chaty położonej nad Zielonym Stawem, w tle mała drewniana chatka, góryOkolice Zielonego Stawu na Słowacji, luty, mroźne popołudnie, mężczyzna z dzieckiem na nartach, ośnieżone góryPoniżej (dla porównania) zamieszczam kilka ujęć z naszej letniej wizyty nad  Zielonym Stawem Kieżmarskim.  Relację (więcej zdjęć) z tej wyprawy znajdziecie tutaj: Szlak na Zielony Staw Kieżmarski – lato

Zielony Staw Kieżmarski latem

biały kubek z napisem szlakowe na tle schroniska nad Zielonym Stawem oraz na tle Czarnego Szczytu oraz Jastrzębiej Turnichata przy zielonym stawie, w tle szczyty Tatr Wysokich, niebo z białymi, gęstymi chmurami odbijające się w zielonym stawietatrzański szczyt Tatr Wysokich odbijający się w tafli zielonego stawu

Przy  Zielonym Stawie Kieżmarskim  spędzamy naprawdę sporo czasu. Rozkoszujemy się chwilą… Szczególnie, że zima w naszych rejonach była wyjątkowo łaskawa w tym roku i nawet w   Beskidach  nie było szans zobaczyć takich ilości śniegu.

Niestety wszystko co piękne szybko się kończy. Trzeba było wracać na parking… Szczególnie, że z biegiem czasu robiło się coraz to zimniej. Do tego wiał dość mroźny wiatr. Na  parking w Dolinie Białej Wody  zeszliśmy bez większych problemów.  Oczywiście sanki i dupolotki poszły w ruch 😎

Powrót na parking nie oznaczał jednak, że to koniec naszej przygody. Musieliśmy jeszcze wrócić do domu.  Droga do  Bielsku – Białej  poszła nam całkiem sprawnie. Po wejściu do domu byliśmy zmęczeni podróżą, ale szczęśliwi, pełni nowych wspomnień oraz bogatsi o nowe przeżycia.

Tatry Słowackie ubezpieczenie

Wybierając się w  Tatry Słowackie trzeba samemu zadbać o ubezpieczenie. W razie wypadku pomoc u naszych sąsiadów jest odpłatna. My od pewnego czasu planując wycieczki w   Tatry Słowackie wykupujemy ubezpieczenie niezależnie o trudności trasy. Korzystamy ze strony – Ubezpieczenie Słowackie Tatry.  Koszt ubezpieczenia naprawdę nie jest duży – kilka złotych od osoby za dzień ubezpieczenia. Dzieci, młodzież do lat 18 za ewentualne akcje ratunkowe nie płacą.Zielona tablica informacyjna z numerami kontaktowymi do słowackich służb

Inne szlaki w Tatrach Wysokich na Słowacji:

poradnik-zima-gory-ok

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic