Wielka Czantoria szlak niebieski z Ustronia

Jesienne widoki z wieży widokowej na Wielkiej Czantorii

Wielką Czantorię odwiedziliśmy trzy razy. Początkiem marca – dokładnie w Dzień Kobiet, w połowie lipca oraz na jesień. Na szlaku panowały całkiem inne warunki. Dwukrotnie pokonaliśmy trasę z synkiem i Jego wózkiem. We wpisie wykorzystam zdjęcia zarówno z zimy jak i z lata i z jesieni.  Szlak niebieski, który opiszę prowadzi z miasta leżącego w województwie Śląskim na północnych stokach Beskidu Śląskiego. Jest to miejscowość uzdrowiskowa i wypoczynkowa – Ustroń. Szlak niebieski z Ustronia jest mało uczęszczany, ale w sezonie letnim trzeba liczyć się z tłumami na samym szczycie (bliskość wyciągu).

Trasa: Ustroń  (szlak niebieski) – Koliba u Roberta – Chata na Czantorii – Wielka Czantoria (wieża widokowa) – zejście szlakiem czerwonym do Ustronia

Dystans: 11.16 km

Czas trwania: około 3:31 h (sam przemarsz z trzy i pół letnim dzieckiem oraz z wózkiem)

Parametry według aplikacji Endomondo

Ostatnia aktualizacja wpisu: 22 październik 2023 r. – jesień na Wielkiej Czantorii

Z domu wyjechaliśmy parę minut po 7:00.  Do Ustronia z naszego rodzinnego miasta Bielska – Białej  mamy około godzinkę drogi.

Ustroń szlak niebieski

Niestety ciężko jest o miejsce parkingowe w Ustroniu w okolicach szlaku niebieskiego.

My samochód zostawiliśmy na ulicy Skowronków, koło myjni samochodowej. Upchaliśmy wszystkie tobołki do wózka i ruszyliśmy na szlak niebieski.

Parking Ustroń, ulica Skowronków koło myjni samochodowej

Wielka Czantoria szlak niebieski

Przeszliśmy przez ulicę i weszliśmy na interesujący nas szlak niebieski, który miał nas doprowadzić na szczyt Wielkiej Czantorii. Początkowo poruszaliśmy się drogą asfaltową. W koło panowała cisza i spokój. To zasługa wczesnej pory i dnia wolnego od pracy. Po chwili skręciliśmy w prawo (ulica Lipowa). Po przejściu odcinka równego 0.70 km skręciliśmy w lewo. Drogowskaz poinformował nas, że  na Wielką Czantorię powinniśmy dojść za 1 h 45′. Oczywiście z dzieckiem i wózkiem czas przejścia szlaku zazwyczaj się wydłuża.

Ustroń, ulica Lipowa, szlak niebieski z wykrzyknikiem, słoneczny dzieńPo przejściu 1.40 km (od parkingu) ponownie skręciliśmy w lewo, przeszliśmy przez mostek, minęliśmy szlaban i weszliśmy na drogę leśną.

Turysta z dzieckiem w wózku na niebieskim szlaku na Wielką Czantorię, mostek, szlaban za którym zaczyna się droga leśnaJesienny krajobraz, wodospad przy szlaku niebieskim na Wielką Czantorię, Ustroń

To tu zaczyna się bardzo strome i długie podejście. Ciągnie się aż do Koliby u Roberta (około 5 kilometrów). ZIMĄ z dzieckiem i wózkiem pokonanie tej trasy to nie lada wyzwanie. Pnąc się w górę mieliśmy (momentami) wątpliwości czy damy radę. Zimą głównym problemem są oblodzenia. Bez nakładek antypoślizgowych na buty, bądź raczków nie ma się co ruszać z domu.

Momentami, droga prowadząca przez las wydawała mi się wyjątkowo mroczna. Być może pustki na szlaku, wiejący wiatr, szum liści oraz odgłosy przechadzających się w lesie zwierząt tworzyły taki klimat. Widzieliśmy z daleka obserwujące nas sarny. Tutejszy las ma naprawdę wielu mieszkańców.

Wszystko w koło, nawet nakrętka z soku TYMBARK sugerowała nam, żeby się nie poddawać 😉

Zielona nakrętka z napisem ZRÓB TOTrzyletnie dziecko z tatą w drodze na Czantorię niebieskim szlakiem, las, zima

Turysta z dzieckiem ciągnący wózek pod górkę na niebieskim szlaku na Wielką Czantorię, droga leśnaTurystka idąca z dzieckiem leśną ścieżką, letnia pora

Szeroka droga leśna idąca w górę - szlak niebieski z Ustronia na Wielką CzantorięTurysta ciągnący wózek pod stromą górkę na niebieskim szlaku na Wielką CzantorięMały turysta, las, szlak niebieski Ustroń

Po przejściu 3.50 km weszliśmy na teren Rezerwatu Przyrody 'CZANTORIA’Na szlaku niebieskim zaczynają się liczne przeszkody w postaci skał oraz połamanych drzew. Widać, że w ostatnim czasie mocno wiało, przybyło naprawdę sporo zwalonych konarów. Jeżeli chodzi o trudności na szlaku – bez zmian. Tak jak wspominałam powyżej droga pnie się w górę aż do samej Koliby u Roberta.

Turysta, czerwona tablica REZERWAT PRZYRODY WIELKA CZANTORIA

Leśna dróżka na niebieskim szlaku na Wielką Czantorię, skały

Szlak niebieski LATO

Zaśnieżony szlak niebieski na Czantorię, las, przebijające się przez drzewa słońce

Szlak niebieski ZIMA

Potoczek, las, jesień

Uśmiechnięte dziecko stojące przy leśnym potoku

Las, mech, grzyby

Dziecko odpoczywające na niebieskim szlaku na Wielką Czantorię, las

Turysta pokonujący przeszkodę na szlaku, przeciągający wózek przez złamane drzewo, dziecko obserwujące całą sytuacjęDziecko przechodzące po złamanych przez wiatr drzewachMężczyzna przenoszący wózek przez połamane drzewa, las

Koliba u Roberta

Polana leżąca nieopodal Wielkiej Czantorii, Drewniany budynek - Koliba u RobertaBrązowy konik z czarną grzywą, okolice Koliby u Roberta pod Wielką Czantorią

Aplikacja wskazywała, że od parkingu przeszliśmy 4.95 km. Doszliśmy do Koliby u Roberta.  Zimą obiekt jest nieczynny. Nie ma tu żywej duszy. Latem natomiast, miejsce to tętni życiem. Nie ma takich tłumów jak na samej Wielkiej Czantorii.  Można tu dobrze zjeść oraz napić się schłodzonego piwka. Są liczne stoły z ławeczkami oraz miejsce na ognisko („kiełbasa do odbioru w Kolibie”). Bez dwóch zadań miejscówka idealna na przerwę po dość długim i stromym podejściu.

Drewniana wiata - Koliby u Roberta, drogowskaz informujący - 15 minut do Czantorii, zimaKoliba u Roberta pod Czantorią, stoły z ławkami, drewniany budynek

Szlak niebieski na Czantorię, Koliba u Roberta zimową porąDrewniany wóz, zaśnieżona polana w okolicach Wielkiej Czantorii, słoneczny, zimowy dzień

Zima na niebieskim szlaku na Czantorię Wielką, okolice Koliby u RobertaKoliby u Roberta, turysta odpoczywający z dzieckiem na ławce

Po krótkiej przerwie decydujemy się na dalszą wędrówkę. Skręcamy w prawo i idziemy prosto przed siebie. Po drodze mijamy jeszcze karczmę. Droga jest przyjemna i niewymagająca. Można odetchnąć i rozkoszować się świeżym górskim powietrzem. W lipcu na tym odcinku szlaku można nazbierać sporo górskich malin.

Karczma, szlak na Wielką CzantorięSzeroka droga prowadząca na Wielką Czantorię od Koliby Turysta z wózkiem idący na Wielką Czantorię, zima

Wielka Czantoria (CZ)

Jesienne widoki z wieży widokowej na Wielkiej Czantorii

Wielka Czantoria wysokość

Wielka Czantoria położona jest 995 m n.p.m.

Mamy za sobą 5.70 km i docieramy do celu.

Wielka Czantoria jest najwyższym wzniesieniem czeskiego Beskidu Śląskiego. Naszym oczom ukazuje się 29 metrowa wieża widokowa, na którą wstęp jest płatny. W marcu na Wielkiej Czantorii byliśmy w tygodniu, więc na szczycie były pustki. Spotkaliśmy tylko małżeństwo z dwójką dzieci. W lipcu zarówno na szczycie, jak i na wieży widokowej były tłumy. Większość ludzi podchodzi z wyciągu pod Czantorią (PL) na Wielką Czantorię (CZ) –  stąd te tłumy.  W sezonie letnim otwarty jest tu bufet, który cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Kiełbaski z grilla, zimne piwko – żyć nie umierać! Można nabyć w nim również różnorakie pamiątki – od góralskich kapeluszy po magnesy. Na szczycie standardowo zrobiliśmy piknik i po krótkim odpoczynku ruszyliśmy dalej.

Wielka Czantoria wieża widokowa

Metalowa wieża widokowa na Wielkiej Czantorii na tle niebieskiego nieba

Postanowiliśmy oczywiście skorzystać z możliwości wejścia na wieżę widokową na Wielkiej Czantorii. W październiku 2023 r. za dwie osoby dorosłe i dziecko (9lat) zapłaciliśmy 23 złote. Dziecko poniżej 4 lat – wejście na wieżę widokową gratis.  Za bilet można zapłacić zarówno w złotówkach, jak i w koronach czeskich.

Wieża widokowa na Wielkiej Czantorii cennik

Cennik aktualny na dzień 21.10.2023 r.

Aby dostać się na samą górę wieży widokowej na Wielkiej Czantorii trzeba pokonać 118 schodów. Z wieży zobaczysz rozległą panoramę na Beskidy, a przy odrobinie szczęścia i dobrej widoczności Tatry, Fatrę oraz Sudety.

Wielka Czantoria z dzieckiem, chłopiec odpoczywający z tatą pod wieżą widokową na Wielkiej Czantorii

Mężczyzna grający zimą z dzieckiem w piłkę na Wielkiej Czantorii, widoczna wieża widokowa na Wielkiej Czantorii

Dziecko z tatą na wieży widokowej na Wielkiej Czantorii, widok na zaśnieżone góryKrajobraz górski rozciągający się z wieży widokowej na Wielkiej Czantorii, zimaWidok rozciągający się z wieży widokowej na Wielkiej Czantorii, zimaWidok górski z wieży widokowej na Wielkiej CzantoriiWidok z wieży widokowej na Czantorii Wielkiej, zachmurzone niebo, zaśnieżone szczyty Beskidy

Poniżej prezentuję jesienne zdjęcia zrobione z wieży widokowej na Wielkiej Czantorii – 21 październik 2023 r.

Wieża widokowa na Wielkiej Czantorii

Dziecko wchodzące na wieżę widokową na Wielkiej Czantorii

Wielka Czantoria jesień, widok z wieży widokowej Jesień, Wielka Czantoria w Beskidzie Śląskim, niebieskie niebo

Uśmiechnięte dziecko z tatą na wieży widokowej na Wielkiej Czantorii

Turysta podziwiający jesienne widoki z wieży widokowej - Wielka Czantoria

Jesienny widok z wieży widokowej na Wielkiej Czantorii

Widok z wieży widokowej na Wielkiej Czantorii w stronę miasta WisłaMiasto Wisła widziane z wieży widokowej na Wielkiej CzantoriiWidok z wieży na Wielkiej Czantorii na Beskid Śląski i miasto WisłaMetalowa wieża widokowa na Wielkiej Czantorii, krajobraz górski, jesienne popołudnie Jesień na Wielkiej Czantorii, krajobraz górski, popołudniowe słońceKrajobraz górski, jesień, Wielka CzantoriaJesienny krajobraz - wieża widokowa na Wielkiej CzantoriiWieża widokowa, Wielka Czantoria, jesień w Beskidzie Śląskim Szeroka droga, jesienne drzewa widoczne z wieży widokowej na Wielkiej CzantoriiJesienny bukiet z kolorowych liści, szyszek

Znak Rzeczpospolita Polska na Wielkiej Czantorii w Beskidzie Śląskim

Żółta tabliczka oznaczająca szczyt Wielka Czantoria - 995 m n.p.m.

Po odpoczynku ruszyliśmy w kierunku Czantorii. Mieliśmy do pokonania niedługi odcinek prostą, lecz kamienistą drogą. Latem mijamy na tym odcinku tłumy ludzi raźnie maszerujących z wyciągu na Czantorii na szczyt Wielkiej Czantorii.

Czantoria (PL)

Po około 15 minutach doszliśmy do Polany Stokłosicy położonej 850 m n.p.m. Są tu sklepiki z pamiątkami oraz bufety z jedzeniem oraz piciem. No i oczywiście kolej linowa kursująca tam i z powrotem. Można posiedzieć na ławkach, bądź na rozłożonych obok wyciągu leżakach. Rozciągają się stąd bardzo ładne, górskie widoki.

Wyciąg na Czantorii, letni dzień, krajobraz górskiCzantoria, Ustroń, wyciąg krzesełkowy, krajobraz górskiWyciąg na Czantorii, zaśnieżony krajobraz górski, zachmurzone nieboTurysta zjeżdżający z dzieckiem w wózku ze szczytu Czantoria, widoczny wyciąg na Czantorii, zimowa poraSchodząc z Czantorii obraliśmy  szlak czerwony. Końcówka trasy to bardzo stromy odcinek prowadzący wzdłuż wyciągu. Po raz kolejny pomocne okazały się raczki.

Zjazd lasem do Ustronia

Podsumowanie

Mimo, że szlak niebieski nie należy do najprostszych, warto zrezygnować z wyciągu i wybrać się pieszo na Wielką Czantorię…. Satysfakcja po dotarciu do celu jest nie do opisania. Sam szlak niebieski nie jest oblegany przez turystów. Polecam planowanie wycieczek w te rejony w tygodniu. Łatwa dostępność miejsca (kolej linowa na Czantorię) sprawia, że na samym szczycie ciężko o ciszę i spokój. Nieco inaczej wygląda to zimą. Jest mało turystów pieszych, ale dla odmiany na szczycie nie brakuje narciarzy.

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic