Trzy Kopce Wiślańskie szlak ze Szczyrku

Nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy dzień przed wyjazdem na urlop nie wybrali się na szlak.  Po prostu nie mogło być inaczej. Świadomość, że ponad dwa tygodnie będziemy bez górskich wędrówek nie dawała nam spokoju. Trasa nie mogła być zbyt wymagająca. Zdecydowaliśmy się ruszyć na szczyt zaliczany do Pasma Równicy w Beskidzie Śląskim – Trzy Kopce Wiślańskie leżące 810 m n.p.m. Obraliśmy szlak żółty ze Szczyrku. Udało się nam dość wcześnie ruszyć w drogę, dzięki czemu mogliśmy cieszyć się pustakami na szlaku oraz rozkoszować się ciszą i spokojem w schronisku „Telesforówka”. Szlak jest bardzo przyjemny i od razu przypadł nam do gustu. Zresztą tak jak i inne trasy prowadzące z Przełęczy Salmopolskiej. Szczyrk i jego górskie okolice mają „to coś” w sobie. Coś co sprawia, że chętnie się tu wraca. Trzeba się jednak liczyć z tym, że w weekendy oraz dni wolne w Szczyrku jest zatrzęsienie turystów. Zarówno latem, kiedy kwitnie tu turystka górska, jak i zimą kiedy otwarte są wyciągi narciarskie. Traci się tu sporo czasu w korkach zarówno kierując się w stronę Bielska-Białej, jak i Wisły.

Trasa: Przełęcz Salmopolska / Biały Krzyż (szlak żółty) – Smerekowiec – Wierch Gościejów – Schronisko turystyczne „Telesforówka” na Trzech Kopcach Wiślańskich – powrót tym samym szlakiem

Data: 23 czerwiec 2019

Dystans: ponad 12 km

Czas trwania: około 3:20 (sam przemarsz, z dzieckiem)

Parking Przełęcz Salmopolska, Biały Krzyż

Dojeżdżamy do Przełęczy Salmopolskiej (934 m n.p.m.) znajdującej się przy samej granicy z miastem Wisła. Po prawej stronie mijamy Regionalny Zajazd Biały Krzyż, nieopodal którego parkujemy nasz samochód. Jest tu ogólnodostępny, bezpłatny parking leśny, przy którym zaczyna się nasz żółty szlak. Dodam, że prowadzą stąd inne, równie atrakcyjne szlaki:

Szlak na Malinowską Skałę z Białego Krzyża

Szlak na Kotarz z Białego Krzyża

Na parkingu, przed widocznym na zdjęciu poniżej szlabanem oraz znakiem zakazu szlak skręca w prawo i schodzi stromo w dół.Parking Leśny na Białym Krzyżu w SzczyrkuSchodzimy w dół przez około 300 metrów, następnie przechodzimy przez jezdnię, przecinamy drogę wojewódzką 942  prowadzącą do Wisły. Dalej kierujemy się wąską dróżką, która przez cały czas schodzi w dół. Mamy za sobą kilometr, droga dopiero łagodnieje. Na krzaczkach zaobserwować można pierwsze w tym sezonie borówki.miejsce, w którym przechodzi się przez jezdnię na żółtym szlkau z Białego Krzyża na Trzy Kopce Wiślańskiekobieta z dzieckiem schodząca stromo w dół wąską leśną dróżkąleśna dróżka schodząca w dół na żółtym szlkau na Trzy Kopce Wiślańskie ze Szczyrku1.60 km na naszej drodze pojawia się pierwsze ‚wzniesienie’ – no dobrze: mini wzniesienie 😉 Po 400 metrach ponownie schodzimy w dół. Oczywiście szlak będzie wymagał od nas więcej wysiłku w drodze powrotnej. Maszeruje się tym szlakiem bardzo przyjemnie. Szkoda tylko, że w dniu naszej wycieczki dokuczał nam dość mocny i chłodny wiatr.mężczyzna idący z dzieckiem przez lasmężczyzna z chłopcem na leśnej drodzeMamy z sobą 3 km szlak zaczyna piąć się ‚lekko’ w górę, droga jest szeroka.leśna droga, soczysto zielone liście na drzewachRoślina wywodząca się z rodziny astrowatych nosząca nazwę Oset w kolorze różowo - fioletowym na zielonym tle

Smerekowiec

Po 750 m (3.75 km) dochodzimy do Smerekowca. Na zegarze jest 8:57. Jest tu drogowskaz. Odbijamy przy nim wraz z żółtymi znakami w prawo. Tabliczka nie informuje nas ile drogi pozostało nam do Trzech Kopców Wiślańskich. Na drogowskazie jest zamieszczona tylko informacja, że do Wisły przez Trzy Kopce jest 1.45 h. Oznaczony jest tutaj również zielony szlak, który skręca w lewo i prowadzi do Kozińce (2.15 h) oraz do Przełęczy Kubalonka (2.45h).tabliczki wiszące na drzewie opisujące szlak zielony oraz żółty

Dojście z pięcioletnim dzieckiem od Smerekowca do schroniska na Trzech Kopcach Wiślańskich zajęło nam około 40 minut. Następnie kierujemy się dość wąską dróżką, która z czasem zamienia się na szeroką drogę. Mijamy pojedyncze zabudowania.Płot oraz szeroka, utwardzona droga leśnachłopiec idący szeroką, leśną dróżkąW oddali widzimy już budynek schroniska. Zostało nam jeszcze do pokonania jedno, nie za wymagające podejście i dochodzimy do celu. Ciężko w to uwierzyć, ale w tą stronę na szlaku nie spotkaliśmy żadnego turysty.ostatnie podejście na Trzy Kopce Wiślańskie, szeroka dróżka

Schronisko turystyczne „Telesforówka”

Drewniany budynek schroniska turystycznego „Telesforówka”Aplikacja wskazuje, że przeszliśmy 6.12 km od Szczyrku w 1 godzinę 40 minut. Bar Telesforówka (Przytulisko Telesforówka) jest bardzo przytulnym, klimatycznym miejscem, w którym panuje przyjazna atmosfera. Mimo dość wczesnej godziny nie było problemu z zamówieniem naleśników dla synka. Oczywiście w karcie nie brakuje również typowych obiadów, za które można płacić kartą. Moje serce jednak skradło domowe ciasto z kruszonką, do którego nie mogło zbraknąć kawy z mlekiem. To mi wystarczyło, abym poczuła się jak w raju. Poza tym można zorganizować tu ognisko oraz imprezy okolicznościowe, integracyjne. Do dyspozycji gości są 23 miejsca noclegowe. Schronisko turystyczne „Telesforówka” w środku,drewniana lada, słoiki z ogórkami koszonymi,kawa z mlekiem, naleśniki w schronisku na Trzech Kopcach WiślańskichKawa z mlekiem, ciasto drożdżowe, książeczki akcji Zdobywamy Szczyty Dla Hospicjum na drewnianym stoledziecko trzymające w rączce metalową odznakę turystyczną schroniska na Trzech Kopcach Wiślańskichksiążeczka do zbierania pieczątek w schroniskach Beskidu Śląskiego oraz Żywieckiego, karta z pieczątką Trzech Kopców Wiślańskich oraz metalowa odznaka na drewnianym stoleW koło schroniska nie brakuje stolików z ławkami. Naprawdę jest tu gdzie usiąść – odpocząć. Jest też przestrzeń przygotowana dla najmłodszych turystów. Byliśmy miło zaskoczeni tym miejscem. Człowiek czuje się tu jak w domu. Z tarasu Telesforówki rozciągają się zachwycające widoki na pobliskie góry.Uśmiechnięte dziecko siedzące przy drewnianym stole na tarsie baru Telesforówka w BrennejCzerwono, pomarańczowo, czarny samochód - garbus z ławkami stojący przy schronisku na Trzech Kopcach Wiślańskichhłopiec pozujący przy czerwonym garbusie na Trzech Kopcach Wiślańskich chłopiec w plastikowym, kolorowym domku na Trzech Kopcach, wychylający z okienka

Adres Telesforówka

ul. Pilarzy 64, 43-438 Brenna

tel. 601 282 026

www.telesforowka.pl

ławki ustawione w sąsiedztwie Baru Telesforówka na Trzech Kopcach Wiślańskich, w koło widoki górskie

widoki górskie rozciągające się z okolic schroniska na Trzech Kopcach Wiślańskich, budynek schroniska, ławki, na jednaj odpoczywający turystaKrajobraz górski rozciągający się w okolicach schroniska na Trzech Kopcach Wiślańskich

Trzy Kopce Wiślańskie

Od Baru „Telesforówka” wystarczy podejść 200 metrów, aby dojść do szczytu Trzy Kopce Wiślańskie leżące 810 m n.p.m.Okolice Trzech Kopców Wiślańskich, turyści idący szeroką dróżką, w tle budynek schroniska na Trzech Kopcachżółta tabliczka oznaczająca szczyt Trzy Kopce Wiślańskie mierzący 810 metrów, opis szlaków prowadzących ze szczytu

Rozciąga się stąd szeroka panorama na szczyty Beskidu Śląskiego. W tym Skrzyczne,  Kotarz, Grabową, Stary Groń, Orłową, Równicę oraz Czantorię. Są tu ustawione trzy kamienie z nazwami miast: Ustroń, Wisła i Brenna. Szczyt Trzy Kopce Wiślańskie położony jest na granicy tych trzech miejscowości. tablica na Trzech Kopcach Wiślańskich opisująca szczytSkały na Trzech Kopcach Wiślańskich z tabliczkami trzech miast graniczących Brenna, Wisła, UstrońSkała na Trzech Kopcach Wiślańskich z tabliczką miasta Ustroń

Skała na Trzech Kopcach Wiślańskich z tabliczką miasta Wisłą

Skała na Trzech Kopcach Wiślańskich z tabliczką miasta BrennaNiestety niebo z każdą minutą stawało się coraz ciemniejsze, wielkimi krokami zbliżał się deszcz. Zadecydowaliśmy o powrocie. Tak jak pisałam wcześniej, w drodze powrotnej musimy być przygotowani na kilka podejść. W okolicy szczytu robi się coraz tłoczniej. Kobieta idąca leśną ścieżkąMieliśmy przyjemność być już na Trzech Kopcach Wiślańskich. Szliśmy szlakiem żółtym prowadzącym z Wisły, który jest nieco krótszy niż ten z Wisły. Zapraszam do lektury: Szlak na Trzy Kopce Wiślańskie z Wisły.

Jeśli chcesz być na bieżąco z moimi wpisami zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl

Zapraszam również na Instagram: @greenmagpic

Z przyjemnością dodam, że jest to kolejny szczyt zdobyty w akcji: Zdobywamy Szczyty dla Hospicjum