Szyndzielnia, kolejka na Szyndzielnię – atrakcje Bielsko Biała

Kolej linowa Szyndzielnia, wagoniki, jesieńDzisiaj chcę Wam przedstawić jedną z  atrakcji w Beskidzie Śląskim,  z której możecie skorzystać w moim rodzinnym mieście  Bielsku-Białej.  Przyznam szczerze, że nie mam w zwyczaju korzystać z kolei linowych, czy też wyciągów. Kocham turystykę górską i najchętniej wyruszam na szlaki pieszo. Jako, że zmagam się aktualnie z kontuzją, a moja tęsknota do gór z każdym dniem narasta zdecydowaliśmy się z mężem wybrać się na  Szyndzielnię  wyjeżdżając na szczyt gondolą. Nasz niespełna pięcioletni syn był pod wrażeniem, ponieważ mimo, że zdobył na własnych nogach więcej szczytów niż niejeden dorosły –  kolejką na Szyndzielnię  nie miał okazji jeszcze jechać. Bez wątpienia jest to wspaniała  atrakcja dla najmłodszych.

Data wycieczki:  19 luty 2019

Dystans:  5 km

Trasa: wyjazd z dolnej stacji kolei linowej na Szyndzielnię – Polana Gacioki – Polana Kamienica – Szyndzielnia Schronisko PTTK na Szyndzielni – górna stacja kolei linowej na Szyndzielni

Parking Szyndzielnia jak dojechać

Pogoda tego dnia była obiecująca. Spakowaliśmy plecaki i ruszyliśmy w drogę. Mieszkamy niedaleko  kolei linowej,  więc wyjście z domu nie wymagało od nas pośpiechu. Kolej znajduje się na  ulicy Al. A. Krajowej 366.  Na końcu tej ulicy dojeżdżamy do ronda, na którym obowiązuje zakaz jechania prosto  (pod Szyndzielnię).  Na rondzie skręcamy w prawo i zaraz po lewej stronie mamy do dyspozycji  płatny parking (otwarty tylko w weekendy i święta). My jedziemy kawałek niżej i parkujemy nasz samochód na bezpłatnym miejscu, w sąsiedztwie  Hali pod Dębowcem na ulicy Karbowej.  Jest tu dość dużo miejsc, ale nie czarujmy się im później tu dotrzemy, tym mniejsza szansa na wolną miejscówkę. Do kolei linowej mamy do pokonania spacerkiem około 1.60 km – prostą, asfaltową drogą. Idzie się naprawdę przyjemnie. Istnieje również możliwość dojechania tu autobusem  MZK nr 8. Aktualny rozkład jazdy TUTAJ.

Przystanek autobusowy SZYNDZIELNIA w Bielsku-Białej

Do budynku  dolnej stacji kolei linowej  dochodzimy spacerkiem po 20 minutach. Znajdujemy się na terenie Parku Krajobrazowego Beskidu Śląskiego.  Jak na trwające ferie zimowe ludzi jest naprawdę garstka.Stary wagonik - kolej linowa na Szyndzielnię

Czerwona tabliczka z napisem PARK KRAJOBRAZOWY BESKIDU ŚLĄSKIEGO w drodze na Szyndzielnię

Kolej Linowa na Szyndzielnię

Dolna stacja kolei linowej na Szyndzielnię

W budynku  dolnej stacji kolei linowej  znajduje się  kasa biletowa,  w której nabywamy bilety upoważniające nas do przejazdu na  Szyndzielnię.  Możemy tu lub na górnej stacji zakupić bilet na  wieżę widokową.  Obowiązujący cennik podam w dalszej części wpisu.

KL – Szyndzielnia – godziny otwarcia

Kolejka na Szyndzielnię  kursuje w następujących godzinach:

• W poniedziałki 10:00 – 17:30

• Bilet normalny 31 zł
  • Bilet ulgowy  25 zł

Dzieci w wieku do lat 4 – BEZPŁATNIE

Dodatkowo można zabrać ze sobą większy bagaż, narty, bądź rower. Koszt biletu dwukierunkowego to 10 zł, jednokierunkowego 5 zł. Dla grup zorganizowanych obowiązują dodatkowe zniżki.

Gondole są również przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Bilet KL – Szyndzielnia

Z kasy biletowej udajemy się prosto do  dolnej stacji kolejki.  Przed nami jest dosłownie kilku turystów. Wagoniki są nowoczesne. Zostały wymienione  w marcu 2017 roku.  Mieszczą sześć osób. Czas wyjazdu na szczyt  Szyndzielni  trwa  około 6 minut.  Po drodze możemy podziwiać wspaniałą  panoramę na miasto Bielsko – Biała. Po chwili siedzimy w gondoli  😊

Uśmiechnięte dziecko w wagoniku kolejki linowej na Szyndzielnię trzymające maskotkę - pieska z bajki ReksiaKolej linowa Szyndzielnia, wagoniki, jesieńŻółte wagoniki - kolej linowa na Szyndzielnię - widok na miasto Bielsko-Biała, jesień

Uśmiechnięte dziecko w wagoniku - kolej linowa na Szyndzielnię, jesieńDziecko podziwiający widoki rozciągające się z kolei linowej na SzyndzielnięŻółte wagoniki - kolej linowa na Szyndzielnię w Bielsku-Białej, kolorowe liście na drzewach, piękny jesienny dzień

Pod tym linkiem dostępny jest krótki filmik nagrany z wagonika kolejki:  Kolej linowa Szyndzielnia

Górna stacja kolei linowej na Szyndzielnię

Poniżej zamieszczam zdjęcie wagoniku zrobione  w 2016 roku,  tuż przed wymianą na nowe gondole.

Z  górnej stacji kolei linowej  istnieje możliwość dotarcia do kilku miejsc: oczywiście do  Schroniska PTTK na Szyndzielni  (szlak zielony),  do którego jest zaledwie 10 minut drogi, na Błatnią przez Klimczok  (szlak zielony/żółty),  a także  na Dębowiec  (szlak zielony).  Można zejść ze szczytu do  Wapienicy  (szlak żółty) oraz do  Olszówki Górnej  (szlak zielony).  Znajduje się tu również  nartostrada  prowadząca  z Szyndzielni na Dębowiec

Na budynku  górnej stacji kolei linowej  nie zabrakło reklamy  Schroniska Klimczok  znajdującego się na wysokości  1119 m n.p.m.,  do którego mieliśmy się udać. Niestety kontuzja dawała się we znaki i zaprzestaliśmy tylko na planach. Przy okazji zapraszam tutaj:  Klimczok szlak ze Szczyrku

Wieża widokowa na Szyndzielni

Jedną z  atrakcji na Szyndzielni  jest  18 metrowa wieża widokowa,  z której można podziwiać  panoramę na całe miasto Bielsko – Biała  oraz otaczające je szczyty. W dniu naszej wycieczki pomimo ładnej pogody widoczność była niestety mocno ograniczona, przez 'wiszący’ nad  miastem smog. Wieża została oddana do użytku  w sierpniu 2015 roku.  Dodatkowo wrzucając 2 zł można skorzystać z teleskopu.

Wieża widokowa Szyndzielnia CENNIK

Wejście na  wieżę widokową na Szyndzielni  jest możliwy tylko  z ważnym biletem,  zakupionym  w kasie kolei linowych.  Cenna biletu to 4 zł. Zarówno za osobę dorosłą, jak i dziecko.

Wieża widokowa Szyndzielnia GODZINY OTWARCIA

Wieża widokowa na Szyndzielni  jest otwarta w tych samych godzinach, w których kursują  wagoniki kolei linowych na Szyndzielnię.

Wieża widokowa na Szyndzielni - Beskid Śląski

Na górze dość mocno wiało. Zdecydowaliśmy się kontynuować wycieczkę, udając się pod budynek  Schroniska PTTK na Szyndzielni.  Od  górnej stacji kolei linowej  kierujemy się prosto na stok narciarski, znajdujący się na  Polanie Kamienica.

Polana Kamienica

Żółta tabliczka z napisem Polana Kamienica 975 m n.p.m. oraz tabiczka informująca, że szlakiem czerwono - zielonym do schroniska na Szyndzielni jest 5 minut, niebieskie nieboZnajduje się na niej drogowskaz informujący nas, że do  schroniska na Szyndzielni  mamy zaledwie 5 minut drogi. Można iść szlakiem przez las, bądź tuż obok stoku narciarskiego znajdującego się właśnie na  Polanie Kamienica.  Na szlaku zastaliśmy ślizgawicę.

Stok narciarski Szyndzielnia

Na stoku mieliśmy okazję zobaczyć zaledwie dwóch narciarzy. Za to nie brakowało dzieci, które z zawrotną prędkością zjeżdżały w dół na 'dupolotkach’. Nasz syn oczywiście też skorzystał z tej wspaniałej możliwości 😉  Tuż obok stoku znajduje się  wyciąg talerzykowyCała trasa narciarska  mierzy  270 metrów. Nad stokiem narciarskim  znajduje się  Schronisko PTTK na Szyndzielni.  Jak widać na zdjęciu poniżej do schroniska można się wybrać nawet z maluszkami siedzącymi jeszcze w wózkach.

Schronisko PTTK na Szyndzielni

Żółta tabliczka z napisem Szyndzielnia schronisko PTTK, opis szlaków prowadzących z okolic schroniskaiała skrzyneczka na Szyndzielni w Beskidzie Śląskim - Czyste Beskidy

Na  Szyndzielni  znajduje się  jedno z najstarszych schronisk w Beskidzie Śląskim,  które naprawdę robi wrażenie, ze względu na duże gabaryty. W ofercie schroniska znajdziesz domowe posiłki. Istnieje również możliwość noclegu na jednym z 49 miejsc, którymi dysponuje schronisko. Przykładowo: koszt wynajęcia pokoju dwuosobowego to 70 zł (35 zł/osoba). Aktualny cennik TUTAJ.  Tak jak już wspominałam powyżej prowadzi stąd sporo  szlaków turystycznych.  Można udać się do  Schroniska na KlimczokuBłatniej,  czy też  na  Dębowcu.  Poza tym dojdziesz do  Bystrej ŚląskiejSzczyrkuBrennej  lub  Wapienicy.Budynek schroniska na Szyndzieli położonej w Beskidzie Śląskim, niebieskie niebo

Z boku schroniska ustawione są ławeczki, na których koło południa opiera się słońce. Miło było się wygrzać w zimowych promieniach, które z dnia na dzień są coraz mocniejsze. W powietrzu czuć było już wiosnę. W końcu w  Tatrach  pojawiły się już pierwsze krokusy. To był dobry zwiastun  😍 Oczywiście nie zabrakło zabawy oraz wygłupów na śniegu, którego na  Szyndzielni  było póki co pod dostatkiem  😎Poniżej  widok na Tatry  z okolic schroniska.Widok na Tatry z okolic schroniska na Szyndzielni

Mimo, że kontuzja dawała mi się we znaki i żałowałam, że nie dotarliśmy na  Klimczok  to był naprawdę udany dzień. W końcu najważniejsze, że byliśmy razem i dobrze się bawiliśmy 🥰  Szyndzielnia  jest bez wątpienia miejscem 'number one’ dla wszystkich odwiedzających  Beskid Śląski.  Czeka tu na Ciebie i Twoją rodzinę naprawdę sporo atrakcji.

Zapraszam!  Opis trasy z Szyndzielni na Klimczok

Jeśli mieszkasz, bądź jesteś na urlopie w  Bielsku-Białej  mam dla Ciebie propozycję innych wycieczek:

Jeśli chcesz być na bieżąco z moimi wpisami zapraszam do śledzenia mojego bloga na niedawno założonej stronie na Facebooku Blog szlakowe.pl