Kozia Góra szlak z Cygańskiego Lasu, Schronisko Stefanka

Turysta, drewniana altana na Koziej Górze na niebieskim szlaku, błękitne nieboSobota, pobudka o 6:00 rano. Wschodzące słońce wpadało nam do pokoju podczas jedzenia wspólnego śniadanka. Pomyśleliśmy, że szkoda nie wykorzystać tak obiecująco zapowiadającego się dnia. Zapadła szybka, spontaniczna decyzja o wyjściu na  Kozią Górę – Beskid Śląski,  nazywaną inaczej  Stefanką  lub po prostu „Kozią Górką”.  Możecie sobie wyobrazić jaki wielki uśmiech rysował się na mojej buzi, kiedy zdecydowaliśmy, że mimo mojej kontuzji wyrwiemy się na szlak  😍  Warunek był jeden: idziemy powoli, na spokojnie. Tym razem wybraliśmy  szlak żółty,  prowadzący z  Cygańskiego Lasu  (Bielsko – Biała),  na którym  pokonujemy różnicę wzniesień mierzącą około 300 metrów,  robiąc przy tym  6 kilometrów w dwie strony.  Zawsze szliśmy na  Stefankę  najczęściej uczęszczanym, krótszym, ogólnie  łatwiejszym szlakiem zielonym  prowadzącym  z terenów Błonia  lub  drogą pożarową.

Trasa: Cygański Las ul. Podleśna – miejsce biwakowe (szlak żółty) – Krąg „ogniskowy” duży szałas przeciwdeszczowy – odejście szlaków (szlak niebieski) – Schronisko turystyczne na Koziej Górze 'Stefanka’ – powrót tą samą trasą

mapa-grzybowa-kozia-gorka

Data:  2 marzec 2019 / 10 maj 2022

Dystans:  6.00 km

Czas trwania:  2:10 h ( sam przemarsz z dzieckiem)

Minimalne wzniesienie:  428 m

Maksymalne wzniesienie:  731 m

Cygański Las

Do  Cygańskiego Lasu  mamy rzut beretem, tak więc bez pośpiechu spakowaliśmy plecaki i udaliśmy się na  ulicę Podleśną.

Ulica Podleśna   jest objęta  strefą zamieszkania  (nie można na niej parkować),  więc miejsca parkingowego najlepiej szukać  w okolicy ul. Pocztowej lub w okolicach bielskich Błoni.

Na szlak ruszyliśmy o godzinie 9:00. Było wspaniale: rześko, wilgotno i cały czas świeciło słońce. W koło nie było żywej duszy. Mijamy szlaban i kierujemy się prostą leśną drogą, pokonując po drodze mostki.

Po 400 metrach dochodzimy do  miejsca biwakowego w Cygańskim Lesie.  Znajduje się tu wiata, sporo ławeczek, miejsce ogniskowe. Kiedyś funkcjonowała tu  skocznia narciarska.  W zimę można spotkać tu rodziny z dziećmi zjeżdżające na sankach z niedużej górki, znajdującej się w sąsiedztwie biwaku. Cygański Las miejsce biwakoweMiejsce biwakowe Cygański LasPrzy biwaku skręcamy w prawo i przechodzimy przez mostek. Kierujemy się kawałek w górę, po chwili wchodzimy na interesujący nas  szlak żółty,  który od teraz, przez około 500 metrów będzie się piął w górę.Cygański Las - Bielsko-Biała, most, ścieżka do żółtego szlaku na Kozią Górkę, lasDziecko na żółtym szlaku na Kozią Górkę, droga leśna

Rzeżucha łąkowa

Mały turysta - dziecko na szerokiej leśnej drodze, żółty szlak na Kozią GóręNa dróżce zalegało sporo błota, przez które było dość śliskie. Za to na szlaku panowała cisza i spokój. Mieliśmy sporo szczęścia, ponieważ na naszej drodze stanęły dwie zdezorientowane sarenki, które prędko dały nura w krzaki. Śmialiśmy się, że tyle przeszliśmy szlaków, a nigdy nie mieliśmy przyjemności takiego bliskiego spotkania z tymi uroczymi zwierzątkami. Aplikacja endomondo wskazuje, że mamy za sobą 1.10 km. Dochodzimy do wiaty z ławeczkami. Syn nalega na odpoczynek 😋 Jak to dziecko – zdążył zgłodnieć.Szeroka droga leśna na żółtym szlaku na Kozią Górę1.30 km nasz  żółty szlak  odbija w prawo. Idąc z dziećmi trzeba być dość uważnym, ponieważ szlak przecinają  trasy rowerowe enduro,  prowadzące z  Koziej Górki.  Droga ponownie zaczyna piąć się w górę.1.95 km podejście nieco łagodnieje. Od  schroniska na Stefance  dzieli nas niespełna kilometr drogi. Do pokonania mamy jeszcze 100 metrów różnicy wzniesień. Tutaj spotykamy pierwszych rowerzystów. Idziemy 50 metrów i nasz  żółty szlak  skręca w prawo, znajdują się tu ławeczki dla strudzonych wędrówką turystów. Jeżeli ktoś chce sobie skrócić, ułatwić dojście do schroniska może kierować się dalej prosto –  drogą pożarową numer 2.  My skręcamy zgodnie ze  znakami żółtymi  i zaczynamy piąć się w górę.Miejsce skrętu szlaku żółtego na Kozią Górę w prawo, szeroka droga leśnaTablice informacyjne na żółtym szlaku na szczyt Kozia GóraTurysta z dzieckiem na żółtym szlaku na Kozią Górę, słoneczny dzień, lasAplikacja wskazuje, że od parkingu przeszliśmy 2.35 km. Dochodzimy do kolejnej wiaty oraz drogowskazu, który informuje nas, że nasz  żółty szlak  doprowadziłby nas w czasie 1:30h  na Szyndzielnię przez Kołowrót.  My tutaj porzucamy  żółte znaki  i obieramy  niebieskie.  Skręcamy w lewo. Do schroniska zostało nam już tylko 15 minut drogi.Kontynuujemy naszą wędrówkę leciutko pnąc się w górę.Szlak niebieski na Kozią Górę, lasDziecko na niebieskim szlaku na Kozią Górę, idąca w górę drogaTak jak wspominałam wcześniej, mają tu swój początek również  trasy rowerowe ENDURO – CYGAN  i KAMIENIOŁOM.  Są tablice informujące o parametrach tras oraz dla zainteresowanych jest zamieszczony ich opis.Dziecko na niebieskim szlaku - Kozia Góra, w oddali altana na Koziej Górze, błękitne niebo

Dodatkowo ukazuje się nam  panorama na nasze rodzinne miasto Bielsko- Biała,  Wilkowice Magurkę Wilkowicką  oraz inne okoliczne szczyty.Widok na miasto Bielsko-Biała i okolice (Mikuszowice, Wilkowice) z niebieskiego szlaku na Kozią GóręMały turysta - dziecko na Koziej Górze, w tle panorama na miasto Bielsko-Biała i okolice

Kozia Góra altana

Przed zejściem do  Schroniska Stefanka  warto się na chwilę zatrzymać. Zachęcam do wypoczynku na ławeczkach  w nowopowstałej drewnianej altanie  podziwiając przy tym wspaniałe  widoki na Beskid Śląski z Szyndzielnią oraz Klimczokiem na czele.  Podobna altana stała tu podobno ponad  120 lat temu.

Poniżej prezentuję zdjęcia tego miejsca  przed powstaniem altany na Koziej Górze.

Kozia Góra altana zdjęcia

Prezentowany poniżej film oraz zdjęcia zostały zrobione początkiem maja 2022 roku.

Zobacz koniecznie: Kozia Góra zachód słońca

Filmik:  Kozia Góra altana z widokiem na Beskid Śląski

Dziecko na niebieskim szlaku na Kozią Górę idące do drewnianej altany widokowej

Turysta, drewniana altana na Koziej Górze na niebieskim szlaku, błękitne nieboKozia Góra altana, uśmiechnięte dziecko, widok na Beskid ŚląskiWidok na Beskid Śląski z p;atformy widokowej na Koziej GórzeDziecko podziwiające Beskid Śląski z drewnianej altany na Koziej Górze, piękny słoneczny dzieńUśmiechnięte dziecko odpoczywające w drewnianej altanie na Koziej Górze

Od altany  do Schroniska Stefanka  musimy podejść około 100 metrów.Podejście do schroniska Stefanka na Koziej Górze

Kozia Góra – Schronisko na Stefance

Kozia Góra schronisko

3 km – naszym oczom ukazuje się  Schronisko turystyczne na Koziej Górze 'STEFANKA’  położone  683 m n.p.m.  Ku naszemu zdziwieniu sporo się tu zmieniło od naszej ostatniej wizyty, która miała miejsce jakieś dwa lata temu. Mam na myśli głównie przestrzeń dla dzieci, ale o tym zaraz  😊 Wokół schroniska jest sporo ławek ze stolikami. Istniej możliwość upieczenia kiełbaski na ognisku. Oczywiście za zgodą pracowników.

Schronisko Stefanka  oferuje turystom 28 miejsc noclegowych (jeden pokój dwuosobowy, reszta wieloosobowa). Kozia Góra schronisko Stefanka

Schronisko Stefanka w Beskidzie Śląskim

Zadowolony turysta przy schronisku Stefanka - Kozia Góra

Obraz ptaków wiszący na budynku Schroniska Stefanka w Beskidzie Śląskim

Kozia Góra plac zabaw

Największą atrakcją dla naszego Urwiska okazuje się jednak drewniany  plac zabaw KOZIA CHATA  z torem przeszkód obfitujący w ruchome mostki. Nie brakuje również zjeżdżalni oraz huśtawek. Dziecko, plac zabaw przy Schronisku Stefanka w Beskidzie Śląskim

Dziecko kukające przez małe okienko na placu zabaw na Stefance w Beskidzie Śląskim

Wchodzimy do schroniska. Jak na sobotę w schronisku nie zastajemy dużo turystów – jak się okazuje ze względu na dość wczesną godzinę. Ludzie ruszają o tej porze dopiero na szlak. W środku jest bardzo przyjemnie. Obsługa sympatyczna, pozytywnie nastawiona do odwiedzających. Wnętrze piękne, z klimatem. Zamawiamy nasze ulubione pierogi z jagodami oraz gorącą czekoladę z bitą śmietaną.

Książeczka akcji zdobywamy szczyty dla hospicjum, pieczątki schroniska Stefanka - Kozia GóraNie udało się nam w schronisku nabyć odznaki do plecaka, ale za to mamy dyplom, który sprawił sporo radości naszemu synkowi. W środku znajduje się sporo automatów z zabawkami dla dzieci. Nasz syn oczywiście z nich skorzystał. Wzbogacił się o kilka plastikowych roślinek, które po podlaniu mają podobno urosnąć… W środku siedzi się tak przyjemnie, że aż nie chce się wracać do domu.

Ze Schroniska turystycznego na Stefance  istnieje kilka możliwości zejścia. Oczywiście możesz tak jak my, wrócić  tym samym szlakiem do Cygańskiego Lasu.  Jeżeli nie jesteś usatysfakcjonowany możesz kontynuować swoją wędrówkę na  Szyndzielnię.  Istnieje również możliwość zejścia innym szlakiem, jeżeli nie jesteś ograniczony przez samochód. W grę wchodzą  Mikuszowice Błonia  oraz  Bystra Górna. Spędzamy jeszcze chwilkę na placu zabaw, po czym ruszamy tym samym szlakiem w dół. Zejście jak zawsze jest bardziej problematyczne. Duża ilość błota sprawia, że jest ślisko. My niestety nie zabraliśmy ze sobą kijków.

Po raz kolejny przekonaliśmy się, że spontaniczne wypady są najlepsze  😊 Zdecydowanie polecam Wam  szlak żółty prowadzący z Cygańskiego Lasu.  Jest to trasa atrakcyjniejsza od tej  z terenów rekreacyjnych 'Błonia’,  bardziej widokowa i przede wszystkim mniej uczęszczana. Dodam również, że szlak żółty ma swój początek w Parku Miejskim Cygański Las,  nieopodal  Restauracji Czerwony Kapturek na ulicy Olszówki 29.

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku:  Blog szlakowe.pl i na Instagramie: @greenmagpic