Spływ Dunajcem z flisakami – szlak wodny, Pieniny

Flisak na tratwie podczas spływu Dunajcem, widok na Trzy Korony, piękne niebo z białymi chmuramiTrzeci, ostatni dzień w  Pieninach spędziliśmy na  spływie Przełomem Dunajca ze Sromowców Wyżnych do Szczawnicy, który ze względu na obostrzenia związane z  koronawirusem był WYJĄTKOWO kameralny. Na tratwie było łącznie z nami oraz  flisakami 7 osób (nasza trójeczka, pan z pięcioletnią córeczką oraz dwóch przesympatycznych flisaków). Cały spływ trwał około  dwie i pół godziny. Czas urozmaicały nam ciekawe, a zarazem zabawne  flisackie opowieści. Nie było mowy o nudzie. Ponadto z tratwy mieliśmy okazję zobaczyć  Pieniński Park Narodowy z całkiem innej perspektywy, nacieszyć oczy piękną, dziką przyrodą. W trakcie spływu mieliśmy okazję zobaczyć z bliska czaplę, nietoperza, bociana, kaczki krzyżówki oraz łabędzie w swoim naturalnym środowisku.

Data: 21 maj 2020

Dystans: około 18 km

Czas trwania: 2,5 h*

*Czas spływu jest zależny od poziomu wód Dunajca (od 2 do 3 h)

UWAGA! Atrakcja jest dostępna od 1 kwietnia do 31 października

Pewnie jesteście ciekawi skąd zrodził się pomysł na  spływ w przełomie Dunajca. Jadąc tutaj nie mieliśmy w planach takich atrakcji. Odpowiedź jest jedna –widok z Sokolicy… 😍 W dniu przyjazdu w  Pieniny wybraliśmy się własnie na ten szczyt. Zobaczyliśmy, że  trasa spływu przebiega pod stromymi ścianami Sokolicy. Naszemu synkowi zapaliły się iskierki w oczach, był cały podekscytowany. Obiecaliśmy Mu, że w dniu wyjazdu zabierzemy Go na taki spływ. W końcu jest to jedna popularniejszych  atrakcji w Pieninach. Grzechem byłoby nie skorzystać.

Widok z Sokolicy na Dunajec, wiosna

Sosenka na Sokolicy, widok na Tatry oraz Dunajec

Warto zobaczyć: Szlak na Sokolicę z Krościenka

Apartament musieliśmy opuścić do godziny 10:00. Zapakowaliśmy się do samochodu i od razu ruszyliśmy w kierunku  wsi Sromowce Wyżne. Z  Krościenka nad Dunajcem do  wsi Sromowce Wyżne jest około 20 kilometrów drogi. Po drodze mieliśmy przyjemność nacieszyć oczy widokami na wiosenne pola oraz zaśnieżone  TatryWidok rozciągający się z okolicy wsi Sromowce Wyżne, doskonały widok na pola oraz ośnieżone Tatry

Spływ Dunajcem parking

Naszym celem była  ulica Kąty 12, na której znajduje się  płatny parking oraz  kasa biletowa. Cena parkingu w dniu naszej wycieczki to  15 zł. Przypuszczam, że cena może być zmienna – zależna od miesiąca, w którym wybierzecie się na spływ.

Parametry parkingu GPS
Parametry GPS parkingu: 49.405852 20.367822

Spływ Dunajcem kasy biletowe

Bilet na spływ Dunajcem w Pieninach
Bilet na szlak wodny w przełomie Dunajca

Godziny otwarcia kas biletowych:

• kwiecień 9:00 – 16:00
  • maj – sierpień 8:30 – 17:00
  • wrzesień 8:30 – 16:00
  • październik 9:00 – 15:00

Spływ Dunajcem cena

Końcem maja ze względu na ograniczenie ilości osób zabieranych na tratwę (koronawirus) nie obowiązywały  bilety ulgowe. Nasze sześcioletnie dziecko było liczone jak osoba dorosła. Ogólnie cena biletu na spływ  w przełomie Dunajca jest zależna od miesiąca, w którym się na spływ wybieracie. Szczegółowy cennik poniżej.

Bilet normalny spływ Dunajcem:

• 61 zł (w tym 5 zł za wstęp na szlak wodny Pienińskiego Parku Narodowego) w terminie: 1 kwiecień – 30 czerwiec i 1 wrzesień -31 październik
  • 63 zł (w tym 5 zł za wstęp na szlak wodny Pienińskiego Parku Narodowego) w terminie: 1 lipiec – 31 sierpień

Bilet ulgowy spływ Dunajcem:

• 34 zł (w tym 3 zł za wstęp na szlak wodny Pienińskiego Parku Narodowego) w terminie: 1 kwiecień – 30 czerwiec i 1 wrzesień -31 październik
  • 42 zł (w tym 3 zł za wstęp na szlak wodny Pienińskiego Parku Narodowego) w terminie: 1 lipiec – 31 sierpień

Dodatkowo zostawiając samochód na parkingu w  Sromowcach Wyżnych trzeba / można wykupić w kasie bilet powrotny na bus, który jest podstawiany na parkingu w  Szczawnicy. Jest to  końcowy przystanek spływu przełomem Dunajca. Oczywiście jak ktoś jest chętny na dłuższy spacer może wrócić na parking w Sromowcach Wyżnych pieszo 😉

Cena biletu powrotnego (bus) to  12 zł

Parametry GPS końcowego przystanku w Szczawnicy:  49.424600 20.46000

Z własnego doświadczenia napiszę, że warto zabrać ze sobą na zapas dodatkową odzież wierzchnią. Były momenty kiedy wiatr był wyjątkowo dokuczliwy.

Kilka słów o trasie spływu w przełomie Dunajca

Większa część trasy spływu prowadzi przez  polski oraz  słowacki Pieniński Park Narodowy. Tak więc po lewej stronie Dunajca  mamy  Polskę, a po prawej  Słowację.

Po stronie naszych  słowackich sąsiadów przebiega  szlak spacerowy oraz  rowerowy prowadzący wzdłuż Przełomu Dunajca. Jego nazwa to  Droga Pienińska. Szlak ma swój początek w  Szczawnicy i prowadzi do Czerwonego Klasztoru.

Z charakterystycznych szczytów, które będziemy mogli podziwiać po drodze to: Trzy Korony,  które na mnie zrobiły największe wrażenie,  Siedem Mnichów oraz Sokolicę.Mężczyzna z dzieckiem na drewnianej tratwie podczas spływu przełomem Dunajca w Pieninach

Spływ Dunajcem zdjęcia

Splyw Dunajcem, dziecko z tatą na tratwiePoczątek trasy spływu Dunajcem wsi Sromowce Wyżne, Flisak na tratwie

Trzy Korony Pieniny

Flisak, spływ w przełomie Dunajca, widok na Trzy Korony oraz zabudowaniaSzczyt w Pieninach Trzy Korony widoczny z tratwy podczas spływu Dunajcem, domy, zielone pola, chmury na niebieSzczyt Trzy Korony, tratwa, spływ DunajcemSzczyt w Pieninach - Trzy Korony, piękne niebieskie niebo z białymi chmurami, Dunajec

Trzy Korony widziane ze spływu Przełomem Dunajca, piękne niebieskie niebo z białymi chmurami, majowe popołudnieBocian na brzegu Dunajca w Pieninach, okolice Trzech Koron

Warto zobaczyć: Szlak na Trzy Korony z Krościenka

Siedem Mnichów Pieniny

Tratwa, Dunajec, widok na Siedem MnichówSiedem Mnichów widocznych z tratwy podczas spływu Dunajcem

Drewniana tratwa, spływ Przebiegiem Dunajca, skalne ściany, dużo zieleni

Sokolica Pieniny

Widok na Sokolicę ze spływu Dunajcem, flisakSokolica widziana z tratwy, spływ Dunajcem

Kobieta siedząca na drewnianej tratwie podczas spływu Przełomem Dunajca, zachmurzone niebo

Po spływie okazało się, że musimy nico zaczekać na odjazd busa ze  Szczawnicy. Trzeba było zebrać 'komplet’ pasażerów.  Wiadomo, że poza sezonem jest mniej chętnych. Myślę, że sama sytuacja koronawirusowa też się do tego przyczyniła. Wdaliśmy się w rozmowę ze wspomnianym we wstępie panem z pięcioletnią córeczką.  Tym sposobem wylądowaliśmy na wspólnym objedzie w jednej z restauracji znajdujących się przy parkingu busów w  Szczawnicy. Niestety wydanie posiłków się nieco przeciągało. Wyobraźcie sobie, że kierowca busa choć nie miał takiego obowiązku – zaczekał na nas aż zjemy. Ogólnie jesteśmy pod wrażeniem mieszkańców tych rejonów. Uśmiechnięci, pozytywni, serdecznie nastawieni do turystów. Pewnie dlatego tak chętnie wracamy w te rejony.

No dobrze, ale to jeszcze nie koniec. Przed nami powrót do domu. Do  Bielska – Białej mamy do pokonania około 120 km. Po drodze zatrzymujemy się jeszcze w okolicach  wsi Łapszanka oraz sąsiadujących z nią Rzepisk

Kobieta stojąca na polanie na tle Tatrzańskich szczytów w wiosenny dzieńWieś Łapszanka z widokiem na Tatry, majowy dzień, zachmurzone niebo

Zobacz koniecznie: Droga Pienińska rowerem z dzieckiem, Sromowce Niżne – Czerwony Klasztor – Szczawnica

Zapraszam do śledzenia mojego bloga na Facebooku: Blog szlakowe.pl  i na Instagramie: @greenmagpic