Klimczok szlak ze Szczyrku

Widok rozciągający się ze szczytu Klimczok w Beskidzie Śląskim, widoczny budynek schroniska na Klimczoku oraz BeskidW  Beskidy  w końcu zawitała upragniona przez nas  polska złota jesień.  Jednogłośnie stwierdziliśmy, że musimy wybrać się na szlak. Padło na  Beskid Śląski.  Odwiedziliśmy szczyt  Klimczok  należący do Pasma Baraniej Góry.  Szliśmy  niebieskim szlakiem ze Szczyrku.  Jest to doskonała alternatywa dla najczęściej wybieranych przez turystów szlaków na ten szczyt prowadzących z  Szyndzielni, z  Bielska – Białej  czy też z  Bystrej Śląskiej.  Trasę zaliczę do  łatwych szlaków w Beskidach,  ponieważ spora część drogi wiedzie asfaltem. Oczywiście trzeba przygotować się na podejścia, które momentami mogą przyprawić nawet o zadyszkę 😉 Szczególnie, jeżeli chodzi się szybkim tempem. Ale ogólnie rzecz biorąc nie jest to jakoś bardzo wymagająca trasa. Praktycznie od samego początku  szlaku niebieskiego  aż do szczytu  Klimczok towarzyszył nam widok na  najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego  –  Skrzyczne – 1257 m n.p.m.. Szlak jest bardzo przyjemny i urokliwy. A jesienią, kiedy drzewa mienią się kolorami złota i czerwieni szczególnie robi wrażenie. Na wycieczkę można na spokojnie wybrać się z dziećmi.

No właśnie, kto śledzi mój blog na pewno zauważy, że jest to mój pierwszy wpis, w którym brakuje głównego bohatera moich górskich relacji – naszego sześcioletniego synka. Wybraliśmy się z mężem na wycieczkę w środku tygodnia. Syn był w przedszkolu. Na szczęście wybaczył nam to wyjście na szlak we dwoje. Zresztą już w ten weekend ruszamy w góry w komplecie ❤

Trasa:  Szczyrk, Sanktuarium MB (szlak niebieski) – Osiedle pod Magurą – 5 Dróg (szlak zielony) – Schronisko Górskie PTTK Klimczok (szlak niebieski) –  Siodło pod Klimczokiem – Klimczok – Siodło pod Klimczokiem (szlak niebieski) – 5 Dróg – Osiedle pod Magurą – Szczyrk,  Sanktuarium MB

Data:  28 październik 2020

Dystans: około  9 km

Czas trwania:  około 2:00 h (sam przemarsz)

Minimalne wzniesienie:  689 m

Maksymalne wzniesienie:  1163 m

Szczyrk Klimczok parking

Samochód parkujemy na ulicy  Wrzosowej  w  Szczyrku  na niedużej zatoczce znajdującej się po lewej stronie jezdni, poniżej  Sanktuarium Matki Bożej Królowej Polski. Obecnie (wrzesień 2023) jest tam zakaz parkowania. W pobliżu budowany jest duży apartamentowiec i jest ciężko o miejsce parkingowe, a na domiar tego wzdłuż ulicy ustawione są znaki zakazu zatrzymywania się. Miejsce parkingowe trzeba szukać na własną rękę.

Parking na szlaku niebieskim na Klimczok, ulica Wrzosowa poniżej Sanktuarium Matki Bożej Królowej Polski w Szczyrku, jesień

Zakładamy plecaki i kierujmy się w górę  niebieskim szlakiem  drogą asfaltową. Razem z nami przez chwilę idzie  szlak czarny,  którym można dojść do  Chaty na Groniu.Turysta idący drogą asfaltową w górę ulicy Wrzosowej - czarny szlak oraz niebieski szlak na Klimczok, jesienne przedpołudnie

Sanktuarium MB

Po chwili dochodzimy do wspomnianego powyżej budynku  Sanktuarium Matki Bożej Królowej Polski, które położone jest  660 m n.p.m.  Rozciąga się stąd doskonały widok na  Beskid  ze szczytem  Skrzyczne.Budynek Sanktuarium Matki Bożej Królowej Polski w Szczyrku

Przy  Sanktuarium MB  skręcamy w lewo. Drogowskaz informuje nas, że  szlakiem niebieskim  do Schroniska na Klimczoku  powinniśmy dojść za  1 h 25 min.  Natomiast idąc  szlakiem czarnym  do  Chaty na Groniu  szacowany czas przejścia to  1 h 20 min.Drogowskaz, żółta tabliczka przy Sanktuarium Matki Bożej Królowej Polski w Szczyrku położonne 660 metrów nad poziomem morza

Widok ze  szlaku niebieskiego  przebiegającego obok  Sanktuarium MB w Szczyrku  na  najwyższy szczyty Beskidu Śląskiego  –  Skrzyczne.Widok na Skrzyczne, Budynek Sanktuarium Matki Bożej Królowej Polski w Szczyrku na ulicy Wrzosowej, jesienna sceneriaDoskonały widok na szczyt Skrzyczne z okolic Sanktuarium MB w SzczyrkuRobimy dosłownie parę kroków i skręcamy w prawo. Na moment żegnamy się z asfaltem i pniemy się stromo w górę leśną ścieżką. Jesienne barwy robiły na nas piorunujące wrażenie. Właśnie na taką złotą jesień czekaliśmy.Szlak czarny oraz niebieski idący ze Szczyrku - miejsce skrętu szlaków w prawo, leśna droga, jesienne barwyTurysta idący niebieskim szlakiem na Klimczok, leśna droga, drzewa pokryte złotymi liśćmi, złota polska jesieńPo około 400 m wychodzimy znowu na asfalt i skręcamy w lewo. Droga idzie leciutko w górę.Miejsce skrętu w prawo szlaku niebieskiego na Klimczok idącego ze Szczyrku, droga asfaltowa, jesienna sceneria0.80 km nasz  niebieski szlak  skręca w lewo.  Szlak czarny  natomiast idzie nadal w górę w stronę  Chaty na Groniu  (1 h).  Z drogowskazu dowiadujemy się, że do  Schroniska Górskiego PTTK na Klimczoku powinniśmy dojść za  1 h 10 min.  Idziemy wąską asfaltową drogą prowadzącą między domami. Wokół panuje cisza jak makiem zasiał. Słup z drogowskazami w Szczyrku, niebieski szlak na Klimczok (schronisko) 1 h 10 minDroga asfaltowa w Szczyrku, niebieski szlak idący do schroniska na Klimczoku, drzewa pokryte kolorowymi liśćmi1.35  km kończy się asfalt, a zaczyna równie wygodna droga wyłożona betonowymi płytami prowadząca nadal między budynkami mieszkalnymi.Szczyrk, szlak niebieski na Klimczok, betonowa droga pnąca się w górę, idąca między domamiTurystka idąca szeroką, betonową drogą, Szczyrk - szlak niebieski prowadzący do Schroniska PTTK na Klimczoku

Osiedle pod Magurą

1.80 km przechodzimy obok charakterystycznego białego budynku  Michałówki na Kubalowej Łące, Michałówki położone są na osiedlu Pod Magurą.  Oferuje turystom zakwaterowanie. Znajdujmy się 845 m n.p.m.  Rozciąga się stąd cudowny widok na  Beskidy  (Skrzyczne),  a przy dobrej widoczności widać stąd podobno nawet  Tatry.  Dopiero w tym miejscu jest znak zakazu wjazdu samochodem. Na upartego do tego miejsca można sobie skrócić trasę na  Klimczok,  do czego w żadnym wypadku nie namawiam 😉  Szlak niebieski  leciutko, naturalnie odbija w prawo, podłoże jest nadal bez zmian – pod butami mamy betonowe płyty.Betonowa droga w Szczyrku na niebieskim szlaku na Klimczok, po prawej stronie biały budynek, piękny, jesienny dzieńPolska Złota Jesień w Szczyrku, betonowa droga, szlak niebieski na KlimczokRęka kobiety trzymająca jesienny, żółty liść

Turysta wędrujący betonową drogą w Szczyrku w kierunku szczytu Klimczok, jesieńZza drzew wygląda do nas szczyt  Skrzyczne  przybrany w kolorowe liście. W jesiennym przebraniu prezentuje się naprawdę zjawiskowo 😍🍂🍁🍂Widok na Skrzyczne z niebieskiego szlaku idącego ze Szczyrku na Klimczok, drzewa z kolorowymi liśćmi

Aplikacja wskazuje, że od parkingu przeszliśmy 2.10 km. W końcu żegnamy się z betonem. Wchodzimy na kamienistą drogę. Po lewej stronie widać  stok narciarski Biła  znajdujący się w  centrum Szczyrku,  nadal towarzyszy nam widok na  Skrzyczne.Jesienny krajobraz - widok na Beskidy z niebieskiego szlaku na KlimczokPo chwili wchodzimy na  OBSZAR NATURA 2000 BESKID ŚLĄSKI.  Aktualnie trwają tu prace leśników. Czerwona tablica z napisem OBSZAR NATURA 2000 BESKID ŚLĄSKI, jesienna sceneria2.40 km mamy do pokonania dość strome, ale krótkie podejście, które doprowadzi nas do  skrzyżowania szlaków NA PIĘCIU DROGACHTurysta wędrujący szeroką drogą w Beskidzie Śląskim

Na Pięciu Drogach

Po 200 metrach (2.60 km ) dochodzimy do  skrzyżowania szlaków  – 5 Dróg  –  943 m n.p.m..  Mamy możliwość dojścia stąd do  Schroniska na Klimczoku  dwoma szlakami.  Można kontynuować wędrówkę niebieskim szlakiem –  jest to opcja krótsza, ale za to zdecydowanie bardziej stroma – czas przejścia  niebieskim szlakiem  to  25 minut  (tą trasą będziemy wracać), bądź tak jak my wybrać  szlak zielony  i iść łagodniej, lecz dłużej –  35 minut.  Z tego co zauważyliśmy  szlak zielony  jest wybierany przez rowerzystów.Słup - skrzyżowanie szlaków 5 DRÓG - 943 m n.p.m.

Drogowskazy - 5 DRÓG - szlak zielony na Klimczok 35 minutPo wejściu na  szlak zielony  droga początkowo jest łagodna.Turystka idąca zielonym szlakiem prowadzącym na Klimczok, szeroka droga leśna, jesień3.20 km ścieżka zaczyna piąć się lekko w górę. Droga jest trochę kamienista, ale ogólnie idzie się bardzo przyjemnie.Droga w Beskidzie Śląskim, jesień

Po 200 m (3.40 km)  szlak zielony  skręca ostro w lewo, kierujemy się nadal w górę.Miejsce skrętu zielonego szlaku na Klimczok w lewo, pnąca się w górę ścieżkaJest to najbardziej atrakcyjna część szlaku. Po drodze możemy podziwiać wspaniałe widoczki na  Beskidy  ze szczytem  Skrzyczne  na czele. Widać również  centrum Szczyrku  wraz ze  stokiem narciarskim Biła. Na tym odcinku udaje nam się również zobaczyć  najwyższy szczyt Beskidu Żywieckiego  –  Babią Górę  1725 m n.p.m. (polecam wpis: szlak na Babią Górę).Piękna, jesienna ścieżka na zielonym szlaku na Klimczok (ze Szczyrku)Szlak zielony na Klimczok idący od skrzyżowania szlaków 5 Dróg (943 m n.p.m.), szeroka, kamienista droga, widok na BeskidWidok na zamglony Beskid z zielonego szlaku na KlimczokWidok na Królową Beskidów - Babią Górę z niebieskiego szlaku na Klimczok idącego ze Szczyrku, jesienne mgłyWidok na na Beskidy, widoczna stacja narciarska Biła w SzczyrkuSzlak niebieski na Klimczok, szeroka droga pnąca się w górę, drzewa, jesienne barwy

Pnąca się w górę ścieżka w Beskidzie Śląskim, jesienne drzewa

Szeroka droga na niebieskim szlaku na Klimczok, jesienne drzewa, niebo pokryte białymi chmurami

Turysta na zielonym szlaku na Klimczok, w tle pnąca sie w górę droga, jesienna sceneria4.30 km kończy się podejście. Zza drzew wyłania się szczyt  Klimczok  wraz z  nadajnikiem radiowo – telewizyjnym.  Od schroniska dzieli nas około 300 metrów drogi.Szeroka droga - szlak zielony na Klimczok, w oddali widoczny nadajnik na Klimczoku, jesienna sceneria

Klimczok schronisko

Zielona tablica wisząca na budynku schroniska z napisem - SCHRONISKO GÓRSKIE KLIMCZOK POD MAGURĄ, znaczek górskiego ochotniczego pogotowia ratunkowego4.60 km dochodzimy do budynku  Schroniska Górskiego PTTK Klimczok pod Magurą.  Rozglądamy się po okolicy. Jest tu plac zabaw dla dzieci, drewniana wiata, krąg ogniskowy. Są również stoliki z ławkami. Przed budynkiem schroniska jest również klatka z trzema przesłodkimi króliczkami, które można karmić trawką. Maluchy skradły moje serducho 😋

Schronisko oferuje turystom aż  40 miejsc noclegowych  w  pokojach od 2 – 6 osobowych z łazienkami. Jest również  bufet z domową kuchnią.  W dobie  koronawirusa  i obostrzeń z nim związanych  schronisko Klimczok  wydaje posiłki w jednorazowych opakowaniach. My ze względu na wczesną godzinę i plecak pełen pysznego jedzenia nie decydujemy się tym razem na wizytę w schronisku.

Schronisko Górskie PTTK Klimczok kontakt

43-309 Bielsko-Biała

tel. 33 814 52 88

e-mail: biuro@schroniskoklimczok.com.plBudynek schroniska górskiego na Klimczoku pod Magurą, turystaPlac zabaw dla dzieci, huśtawka, drewniana wiata - teren przy schronisku górskim na KlimczokuTrzy szare króliki mieszkające przy schronisku na Klimczoku w Beskidzie ŚląskimDrogowskaz znajdujący się przy budynku  Schroniska Klimczok  informuje nas, że na szczyt powinniśmy kierować się  niebieskim szlakiem  (15 minut).  Jest tu cały węzeł szlaków. Węzeł szlaków przy schronisku na Klimczoku

Po krótkiej chwili schodzimy szeroką ścieżką w dół kierując się w stronę  Przełęczy Kowiorek  (Siodło pod Klimczokiem).  Podłoże jest kamieniste, a droga szeroka. Odwracamy się i rzucamy jeszcze okiem na budynek schroniska.Widok na budynek schroniska górskiego Klimczok pod Magurą od strony Siodła pod Klimczokiem

Siodło pod Klimczokiem

4.95 km  Przełęcz Kowiorek  (Siodło pod Klimczokiem)  położona jest  1040 m n.p.m.  Przełęcz leży pomiędzy szczytami:  Magury  –  1109 m n.p.m.  oraz naszym celem  Klimczoka –  1117 m n.p.m.  Dalej kontynuujemy wędrówkę  szlakiem niebieskim.  Drogowskaz informuje nas, że za 10 minut będziemy na miejscu. Przed nami najbardziej wymagający odcinek  szlaku na KlimczokSłup, żółta tablica z napisem - Przełęcz Kowiorek (Siodło pod Klimczokiem) 1040 m n.p.m. węzeł szlaków

Siodło pod Klimczokiem widok na szczyt Klimczok, jesień w BeskidachSiodło pod Klimczokiem widok na strome podejście na szczyt KlimczokStrome podejście pod Klimczok, widoczny na szczycie stalowy nadajnik, piękny, jesienny dzieńStrome podejście pod Klimczok od Przełęczy Kowiorek

Klimczok

Widok rozciągający się ze szczytu Klimczok w Beskidzie Śląskim, widoczny budynek schroniska na Klimczoku oraz Beskid5.50 km –  Klimczok  położony jest  1117 m n.p.m.  Latem jest tłumnie odwiedzany przez turystów, zimą natomiast można spotkać tu narciarzy. Wszystko za sprawą  wyciągu talerzykowego  wywożącego narciarzy z  Przełęczy Kowiorek  na  Klimczok.  Długość wyciągu to  430 m.  Jako ciekawostkę dodam, że  Klimczok  jest najwyższym punktem  mojego rodzinnego miasta  Bielska – Białej.  Na szczycie jest wspomniany wcześniej maszt z antenami przekaźników telekomunikacyjnych.

Z  Klimczoka  rozciąga się szeroka panorama na  Beskid ŚląskiBeskid Żywiecki  oraz przy odrobinie szczęścia na  Tatry Wysokie.Słup z drogowskazami na szczycie Klimczok (Beskid Śląski), żółta tabliczka z napisem Klimczok 1117 metrów nad poziomem morza, jesieńTak jak wspominałam we wstępie  najpopularniejsza i przy tym najkrótsza trasa na Klimczok  to ta prowadząca z  Szyndzielni.  Wszystko za sprawą kolei linowej wywożącej turystów na  Szyndzielnię  z Bielska-Białej.  Więcej informacji znajdziesz we wpisie: Szyndzielnia, kolejka na Szyndzielnię – atrakcje Bielsko Biała.

Przejście z  Klimczoka  na  Szyndzielnię  żółtym szlakiem  zajmuje 30 minut. Drogowskaz w kształcie strzałki na szczycie Klimczok - szlak żółty 30 minut do schroniska na Szyndzielni, jesienne drzewo

Ogród Z Kamieniami Klimczok

100 metrów poniżej  szczytu Klimczok  znajduje się  Ogród z Kamieniami.  Jest to bardzo oryginalne miejsce. Chyba jedyne takie w  BeskidachKażdy kamień  prezentowany w ogrodzie  pochodzi z innego zakątku Świata.  Głównie są tą kamienie ze  szczytów górskich.  Jest tu również pozostałość wiaty (jedna ściana), na której poprzyczepiane są mapy, naklejki, pocztówki oraz plakaty związane z tematyką górską. Nie brakuje tu drewnianych ławek. Jest to doskonałe miejsce do odpoczynku. Wejście do ogrodu z kamieni na Klimczoku, widok na Przełęcz Kowiorek oraz budynek schroniska na KlimczokuTurysta stojący przy wejściu do ogrodu z kamieniami na Klimczoku

Wejście od ogrodu z kamieniami na szczycie Klimczok w Beskidzie Śląskim

W oczy rzuca się tabliczka z napisem:

NIE WĘDRUJESZ SZLAKIEM GÓR. MY SIĘ TOBĄ GODNIE ZAOPIEKUJEMY. Zakład Pogrzebowy

Tabliczki na szczycie Klimczok w Beskidzie Śląskim, panorama na Tatry Wysokie oraz tabliczka z napisem - Nie wędrujesz szlakiem gór. My się Tobą godnie zaopiekujemy. Zakład Pogrzebowy

Szczyt Klimczok w Beskidzie Śląskim - OGRÓD Z KAMIENIAMI

OGRÓD Z KAMIENIAMI na szczycie Klimczok w Beskidzie Śląskim, czerwone tabliczki z napisami - Campo Carlo Magno 1681 M Dolomity, Monte Di San Petru 1400 M Corse, Passo Cingue Croci 2016 M DolomityKamienie na szczycie Klimczok - ogród z kamieniamiOgród z kamieniami KlimczokOgród z Kamieniami na Klimczoku w Beskidzie Śląskim

Drewniana tablica z pocztówkami, nalepkami, plakatami stojąca na Klimczoku w Beskidzie Śląskim, drewniane ławkiPrzy drewnianej 'ścianie’ znajduje się skrzynia, w której znajdziecie zeszyt, w którym możecie zaksięgować swój pobyt na  Klimczoku,  napisać parę miłych słów 🤗Księga na szczycie Klimczok, w której turyści mogą udokumentować swój pobyt na Klimczoku, książeczki i nalepki akcji zdobywamy szczyty dla hospicjumPo dotarciu na  Klimczok  decydujemy się na odpoczynek. Siadamy na kocu i rozkoszujemy się wspaniałymi,  jesiennymi widoczkami. Wiał dość chłodny wiatr, który z biegiem czasu robił się coraz mocniejszy. Na szczęście świeciło słońce, które ocieplało nieco atmosferę 😉 Poniżej prezentuję zdjęcia zrobione ze szczytu KlimczokPara odpoczywająca na szczycie Klimczok, trzymająca się za ręce, podziwiająca górski krajobraz

Klimczok zdjęcia

Turysta na Klimczoku w Beskidzie Śląskim, widok na Beskidy - w tym Babią Górę, budynek schroniska na Klimczoku, jesienne barwyJesieny widok na schronisko na Klimczoku ze szczytu KlimczokKlimczok, Widok na Beskid Śląski oraz Beskid Żywiecki, jesieńBeskid Śląski oraz Beskid Żywiecki widziany ze szczytu Klimczok, jesienne barwy

Klimczok pieczątka

Nie wchodziliśmy do schroniska, więc musieliśmy wbić pieczątki do książeczek akcji ZDOBYWAMY SZCZYTY DLA HOSPICJUM na szczycie  Klimczoka.  Pieczątkę znajdziecie przy  maszcie z antenami przekaźników telekomunikacyjnychSkrzynia na szczycie Klimczok w Beskidzie Śląskim z pieczątką turystycznąNiestety wszystko co piękne, szybko się kończy. Zaczyna nas gonić czas. W końcu trzeba odebrać synka z przedszkola. Schodzimy, a raczej zbiegamy do  Przełęczy Kowiorek  (Siodło pod Klimczokiem)  i obieramy szlak niebieski  idący  do  centrum Szczyrku.  Przy drogowskazie skręcamy w prawo i po 100 metrach zaczynamy schodzić bardzo stromo w dół. Ten szlak jest bardzo kamienisty. Trzeba być czujnym podczas schodzenia, ponieważ bardzo łatwo podjechać na kamieniach. Na tym odcinku podziwiamy  Beskid.  Muszę wspomnieć, że doskonale widać  Skrzyczne.  Z każdym krokiem wiatr stawał się coraz silniejszy, a niebo zaczęło pokrywać się ciemnymi chmurami. Turysta schodzący ze szczytu Klimczok niebieskim szlakiem w kierunku Szczyrku, szeroka droga, ciepły, jesienny dzieńSzlak niebieski idący ze szczytu Klimczok w Beskidzie Śląskim w kierunku Szczyrku, szeroka droga z widokiem na Skrzyczne, jesieńSzlak niebieski schodzący do Szczyrku od miejsca nazwanego - Siodło pod Klimczokiem, widok na Skrzyczne, jesień

Niebo pokryte chmurami przez które przebijają się promienie słoneczne, widok na Beskidy, doskonale widoczna stacja narciarska Biła w SzczyrkuZachmurzone niebo, promienie słoneczne, widok na Beskidy, drzewa pokryte jesiennymi barwami, okolice szczytu KlimczokAplikacja wskazuje, że od rana przeszliśmy 6.60 km – dochodzimy do  skrzyżowania szlaków –  5 Dróg i kierujemy się nadal  niebieskimi znakami  w stronę parkingu poniżej  Sanktuarium MB w Szczyrku.  Dalsza część szlaku jest już nam doskonale znana, więc nie będę jej powtórnie opisywać.

Udaje się nam jeszcze wrócić do domku, odświeżyć się i przebrać. Szczęśliwi, pełni wrażeń jedziemy po synka do przedszkola. Z całego serducha polecam Wam  wyjście na Klimczok ze Szczyrku 💛

Na koniec mam dla Was kilka propozycji innych szlaków prowadzących ze  Szczyrku:

Jeśli chcesz być na bieżąco z moimi wpisami zapraszam do śledzenia mojego bloga na FacebookuBlog szlakowe.pl    Zapraszam również na Instagram@greenmagpic

Zdobywamy szczyty dla Hospicjum 2020

Jeden komentarz

1. Kolejna porcja ciekawych informacji i duża ilośc fajnych zdjęć! 🙂

Na Klimczoku są świetne wschody słońca. Słońce pięknie rozświetla niebo pomiędzy Babią Góra, a Tatrami.

Zawsze jak tam byliśmy na wschodzie słońca to widoczność była idealna!