Góra Żar z Kozubnika, czarny szlak – Międzybrodzie Bialskie, Beskid Mały

Kolejka wyjeżdżająca na Górę Żar, turyści Spontaniczne wyjście w góry? Nasz synek zamarzył o lodach, ale nie takich z byle budki. Zachciało Mu się, tych konkretnych lodów, które serwują na Górze Żar . Dla Niego to smak dzieciństwa. Oczywiście spełniliśmy zachciankę synka i przy okazji odkryliśmy wspaniałą drogę prowadzącą wprost na Górę Żar. Szlak jest idealny dla osób zaczynających swoją przygodę z górami, ponieważ jest krótki i niewymagający. Do pokonania mamy zaledwie  400 metrów przewyższenia . Poza tym jest to idealna alternatywa dla wyjścia na Żar drogą prowadzącą wzdłuż kolejki linowej (również szlak czarny ). Plusem tego „nowego” czarnego szlaku jest droga wiodąca przez las. Mieliśmy okazję niejednokrotnie maszerować na Żar przy kolejce w pełnym słońcu i nie należało to najprzyjemniejszych. Nie mówiąc o tłumach ludzi. Na „nowym” czarnym szlaku są pustki. Cisza i spokój…

Trasa:Kozubnik (szlak czarny) – odejście szlaku czarnego (szlak czerwony) – Góra Żar 761 m n.p.m. (szlak czerwony) – początek szlaku czarnego – Kozubnik

Data:1 wrzesień 2018

Dystans: około 7 km

Czas trwania: około 2 h (sam przemarsz z dzieckiem)

Wyruszamy z Bielska – Białej , kierujemy się na Porąbkę . Naszym celem jest jej przysiółek Kozubnik . Parkujemy naprzeciwko sklepu spożywczego na ulicy Krajobrazowej . Od razu wchodzimy na czarny szlak , prowadzący początkowo asfaltem. Dochodzimy do Publicznego Gimnazjum Jana Pawła II, obok którego skręcamy w prawo. Powoli pniemy się w górę, maszerując mijamy gospodarstwa. Od samego początku szlak jest bardzo dobrze oznakowany. Domy zostawiamy za sobą. Dalej kierujemy się leśną asfaltową drogą.

1.10 kilometra dochodzimy do mostku, skręcamy w lewo i żegnamy asfalt. Na upartego, jeśli ktoś chciałby skrócić pieszą wędrówkę do maksimum, można dojechać do tego momentu samochodem, parkując go gdzieś na poboczu. Leśna droga jest naprawdę przyjemna. Chłodek – mimo upału, na szlaku nadal nie ma żywej duszy. Jedyny minus to błoto, z którym ostatnio mamy do czynienia na każdej wyprawie. Droga od razu zaczyna piąć się ku górze, ale nie jest jakoś bardzo stromo. Około 1.60 kilometra czarny szlak skręca w lewo i zaczyna się krótkie, lecz strome podejście. Mierzące około 300 metrów.

Mamy za sobą niecałe 2 kilometry i zaczynamy się jeszcze bardziej piąć w górę. Jest stromo i nadal nie brakuje kamieni.

Jesteśmy coraz bliżej szczytu. Nad drzewami przelatują paralotniarze, rzucając niesamowity cień na leśną ścieżkę. 2.20 kilometra dochodzimy do drewnianego domku, który wzbudził ogromne zainteresowanie naszej pociechy. Stwierdził, że chciałby tu mieszkać i widzieć na co dzień te piękne widoki. Przyznam szczerze, że razem z mężem również nie wzgardzilibyśmy domkiem w takim miejscu… Idealnie widać stąd Jezioro Czanieckie oraz rozciągające się nad nim pasmo górskie.

Paprotka na tle niebieskiego niebaMijamy domki, kończy się nasz  czarny szlak, a zaczyna  czerwony. Skręcamy w lewo. Od teraz będziemy kierować się  czerwonymi znakami.

2.70 kilometra za nami, ale to jeszcze nie koniec naszej wędrówki. Od tego momentu zaczynamy piąć się w górę przez najbliższe 500 metrów. Naszym oczom ukazuje się tor saneczkowy, budynek górnej stacji kolejki linowej oraz nadajnik na Górze Żar. Od szczytu dzieli nas już tylko kilka kroków.

Góra Żar 761 m n.p.m.

Na szczyt można wyjechać również kolejką linową. My bardzo, a nawet bardzo, bardzo rzadko korzystamy z kolejek oraz wyciągów. Wolimy zdobywać szczyty na własnych nogach.

Cennik kolej linowa Żar

Bilet góra – dół:

• bilet normalny 18 zł
  • bilet ulgowy 15 zł

Bilet w jedną stronę:

• bilet normalny 13 zł
  • bilet ulgowy 10 zł

Dzieci do lat 4 – bezpłatnie

Dodatkowo można przewieść rower, bądź inny bagaż: góra – dół 5 zł, w jedną stronę 3 zł

Tak jak wspomniałam powyżej znajduje się tu  budynek górnej stacji kolejki linowej Żar oraz liczne obiekty gastronomiczne. Sklepik z ręcznie robionymi, drewnianymi pamiątkami. Syn do dziś ma piękny drewniany samolot kupiony dwa lata temu na Górze Żar. No i nasza ukochana budka z najsmaczniejszymi pod słońcem lodami.

Zadowolone dziecko odpoczywające na Górze Żar z tatąTuryści odpoczywający na trawie na szczycie Żar, widok na góry

Polana, trawa, w oddali BeskidyDziecko na karuzeli na Górze ŻarKrajobraz rozciągający się z Góry Żar

Tor saneczkowy Góra Żar

Najbardziej rozchwytywana atrakcja na  Górze Żar ? Tor saneczkowy Góra Żar! Nasz synuś w końcu zdecydował się na zjazd. Zastanawiam się kto miał więcej frajdy – On czy Tata. Jeden zjazd dziecka z osobą dorosłą to koszt 10 złotych, jeżeli dziecko / osoba dorosła jedzie sama płaci 8 złotych. Chętnych naprawdę nie brakuje.

Żar jest bardzo dobrym miejscem widokowym. Z jego szczytu możemy podziwiać Rogacz,szczyty Beskidu Śląskiego oraz Żywieckiego . Jezioro Międzybrodzkie, Żywieckie, Czanieckie . Między górami widać również rzekę Soł ę. Bez dwóch zdań jest to jedna z wspanialszych panoram Beskidu Małego.

Na Żarze znajduje się również  elektrownia szczytowo-pompowa wraz ze zbiornikiem wodnym.Zdjęcie zrobione z okolic elektrowni szczytowo-pompowej - zbiornik wodny na Górze Żar, piękny słoneczny dzieńzbiornik wodny na Górze Żar, letni dzieńJako ciekawostkę dodam, że zbiornik retencyjny na Górze Żar  jest fantastycznie widoczny z położonej nieopodal Kiczery (827 m n.p.m.) . Z Żaru można dostać się na nią czerwonym szlakiem (2 km, około 30 minut drogi). My na Kiczerę szliśmy zielonym szlakiem z Międzybrodzia. Wpis znajdziesz tutaj: Kiczera szlak z Międzybrodzia

Zbiornik retencyjny na Górze Żar widozny ze szczytu Kiczera w Beskidzie Małym, jesienne drzewa oświetlone przez zachodzące słońceJest również wyznaczonych kilka  szlaków rowerowych – zjazdowych. Zimą szczyt jest rajem dla narciarzy. Zapaleni narciarze mogą szusować wzdłuż szczytu.

Na szczycie rozkładamy koc i rozkoszujemy się piękną pogodą oraz imponującymi widokami. Uwielbiam Żar za ten żar lejący się z nieba. Mogłam wygrzać się w słońcu, w to wrześniowe popołudnie. Byliśmy zdziwieni, ponieważ mimo weekendu na szczycie nie było dużo ludzi. Można było odpocząć i się zrelaksować.

Loty widokowe nad Górą Żar

Lot paralotnią

Dla bardziej wymagających – idealna atrakcja na Górze Żar, to możliwość skorzystania z lotów paralotnią. Koszt lotu to około 250 zł. Sama kiedyś o tym marzyłam, niestety ze względów zdrowotnych musiałam zrezygnować z lotu paralotnią.

Lot szybowcem

U podnóża  Góry Żar jest lotnisko oraz   Szkoła Szybowcowa Żar, która oferuje równie fascynujące loty widokowe szybowcem. Rok temu, w urodziny przeżyłam taki lot. Wrażenia nie do opisania. Jest to idealny pomysł na prezent. Zamieszczę parę zdjęć zrobionych wprost z szybowca.

Koniec wspominania… Na szczycie spędzamy około dwóch godzinek. Na koniec robimy jeszcze kilka zdjęć.

Do samochodu wracamy tym samym czarnym szlakiem. Zejście idzie nam bardzo sprawnie. Trzeba jednak uważać, ponieważ momentami jest bardzo stromo i ślisko. Łatwo podjechać na kamieniu.

Mieliśmy dużo szczęścia, ponieważ po powrocie do  Bielska, zaczął bardzo mocno padać deszcz. Aż się nie chce wierzyć, że kilka godzin wcześniej wylegiwaliśmy się na kocu.

Podsumowanie

Góra Żar to wspaniałe miejsce, do którego mam ogromny sentyment.   Szczyt Beskidu Małego, który mimo nie za dużej wysokości oferuje nam niesamowite widoki. Piękny zarówno latem, jak i zimą. Miejsce idealne dla rodzin z dziećmi, jak i dla zaczynających swoją przygodę z górami.

Z przyjemnością dodam, że jest to kolejny szczyt zdobyty w akcji: ZDOBYWAMY SZCZYTY DLA HOSPICJUM.